YouTube en virale marketing redden muziekindustrie

Neem eens een kijkje in de Viral Video Chart die Unruly Media faciliteert. Wat valt je op? Precies ja, de top-10 is op het moment van schrijven (3 maart 2010) gevuld met 8 (van de 10) muziekvideo’s. Op zich hoeft dit niet eens opvallend te zijn, want men deelt nou eenmaal graag passies online. En muziek staat zeker in de top-3 online passies. Maar wie initieert eigenlijk die video’s? De gebruikers? Nee, de muziekindustrie plaatst elke video zelf.

Vandaag staat de band OK GO op nummer 1. Normaal staan de absolute topartiesten, zoals U2, Beyonce, in deze nieuwe hitlijst. Maar het verbaasd niemand dat OK GO weer op nummer 1 staat. De band is doorgebroken op dezelfde plek waar ze nu weer groot zijn. Op YouTube verscheen in 2006 het nummer ‘Here it goes again‘. Het groeide uit tot een absoluut fenomeen, met vele video-responses. De band is het dus aan de stand verplicht om weer hoge ogen te gooien met de clip. En weer ontstaat er online rumoer en breken ze records. En hetzelfde geldt eigenlijk voor de nummers 2 en 9. Op nummer 2 staan Gorillaz, een band die bestaat uit geanimeerde figuren en zich leent voor bijzondere videoclips. En aangezien videoclips tegenwoordig internet als primair kanaal hebben, ging deze clip ‘in premiere’ op YouTube. Het gevolg? Een YouTube hit. Lady Gaga staat op nummer 9. Zij is doorgebroken dankzij alle online tools en mogelijkheden, bijvoorbeeld door dagelijks een Trending Topic op Twitter te zijn of ook veel video-responses van fans op YouTube te hebben.

Wanneer men aan videoclips denkt, denkt men vooral aan MTV (en de jongere generaties aan TMF). De zender die vanaf de jaren ’70 menig leven heeft beinvloed met de miljoenen videoclips die zij hebben uitgezonden. Maar ook bij MTV is de focus verlegt. Sinds enkele weken is de tagline ‘Music Television’ verdwenen onder het logo. En dit is precies de essentie. MTV vervult al enige tijd niet meer de rol van Music Television. Zij brengen series rondom (minder) beroemdheden, sporters en vooral de muzikale lifestyle. MTV richt zich op het ‘muzikantenleven’. Denk aan een format als MTV Cribs, dat de huizen, auto’s en inboedel laat zien van ‘s werelds grootste mannen en vrouwen. Al deze programma’s worden dan verder opgevuld met videoclips. Hetzelfde geldt voor het kleine Nederlandse zusje TMF, dat ook steeds meer televisieformats brengt.

Televisie is niet meer het medium voor videoclips. YouTube is het medium voor videoclips. De grote kracht van online video’s (en vooral ook muziekvideo’s) is de mogelijkheid tot het online delen. De Twitter van de POP-redactie stond roodgloeiend rondom de clips van Gorillaz en OK GO. Men deelt graag wat hij goed of mooi vindt. Door exclusiviteit te geven aan bepaalde clips of content, wordt dit alleen maar versterkt. Zeker trouwe fans waarderen ‘cadeaus’. Zoals Ivan Askwith (Big Spaceship) ook in 2010 Digital Outlook preekt: ‘Stop spreading viruses, start giving gifts’. Dit geldt zeker voor de muziekindustrie. Men is niet meer gewend om te betalen voor muziek. Dit heeft geleid tot veelvuldige negativiteit rondom het downloaden van muziek en het (illegaal) delen ervan. De focus ligt hierbij niet op de passies van muziek, maar op het beschermen van de inkomsten. Maar echte winst is pas weer te behalen, wanneer men de focus weer verlegt naar hetgene waar menig muzikant mee is gestart. De passie van muziek maken. Geef fans privileges, geef cadeaus, geef content. Geef! Dan krijg je er vanzelf wat voor terug.

Share and look smart:Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
0

Dimitri

Dimitri is mede-oprichters van Pop the Campaign en werkzaam als creative lead in Amsterdam. Twitter: @D13M

You may also like...