Xwashier maakt van heel Nederland een museum

Het Nationaal Historisch Museum lanceert deze week xwashier. Xwashier vertelt bijzondere verhalen over bijzondere plaatsen uit de vaderlandse geschiedenis. De website en de app maken heel Nederland tot een museum. Een museum dat leeft. Xwashier is het resultaat van een unieke samenwerking tussen het Nationaal Historisch Museum, Vandejong en Fabrique.

Xwashier koppelt persoonlijke herinneringen aan grote gebeurtenissen, verbindt heden met verleden en mensen met locaties. De ‘x’ kan staan voor een persoon, maar ook voor een gebeurtenis, een gebouw of een plek. En de ‘x’ kan dienen als markering van die plek. Elke locatie krijgt een marker opgebouwd uit twee beelden die het verhaal van de plek illustreren. De marker is daardoor naast de sleutel tot de app ook een klein verhaaltje over de plaats.

Het Nationaal Historisch Museum markeert jaarlijks ongeveer 50 historische plaatsen rondom een thema. ‘Land en Water’ is het eerste thema in Nederland. En daarbuiten, want ook Suriname, Saba en Manhattan spelen een rol in de vaderlandse geschiedenis. Presentator Hans Goedkoop presenteert de video’s over de locaties. Video’s met verhalen verteld vanuit personen, zoals Grietje Bosker, de vrouw die stiekem als eerste over de Afsluitdijk liep.

Ingecheckt met de app kun je zien wie er eerder de plek bezochten en je eigen verhaal toevoegen of reageren op dat van anderen. De locatie kun je weer delen via twitter en facebook. Met het verzamelen van zoveel mogelijk markers zijn weer prijzen te verdienen.

Share and look smart:Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
0

Michael

Michael is mede-oprichter van Pop the Campaign en werkzaam als creative lead in Amsterdam. Twitter: @mkouwenhoven

You may also like...