Wired’s Vanish krijgt een vervolg: Repomen

Nadat het Amerikaanse magazine Wired vorig jaar al Amerika op zijn kop zette met de zoektocht naar een van hun redacteuren, komt de zoektocht dit jaar terug. In viervoud! Ter promotie van de film Repomen hebben Wired, Universal Pictures en Lone Shark games een ‘Alternate reality game’ ontwikkeld, eveneens genaamd Repomen. Gedurende komende maand gaan vier Amerikanen een uitdaging aan. Zij verlaten hun eigen identiteit en moeten een tijd lang verschillende identiteiten aannemen. Zij moeten opdrachten volbrengen om zelf geld te winnen en mogen niet ontmaskerd worden. Wanneer zij wel ontmaskerd worden is het spel voor de speler uit en wint degene die hem/haar gevonden heeft. Het prijzengeld loopt op tot $30,000. Een inspirerende ‘game’, waarbij online en offline perfect samenwerken. Wie is de Mol is er niets bij!

De ‘campagne’ (die in feite veel meer is dan een campagne) voor de film, brengt online en offline elementen knap samen. Zo is er enorm veel Twitterverkeer rondom de game en zijn er vanuit verschillende disciplines fora ingericht om de spelers op te zoeken. Vanaf de Wired redactie worden de Repomen (de mensen die dus aan het jagen zijn) gevoed met informatie. @theunioncares (geeft hints over mogelijk locaties), @theatavist (is redacteur Evan Ratliff, die zelf vorig jaar ‘verdwenen is’) en @piercedavid and @cjhamilton (Wired stagiaires die hints geven en interviews afnemen.Verder zijn tips verspreid in de laatste editie van Wired en komen er tips in de aankomende editie van New York Times.

De vier spelers zijn echte mensen, die gesolliciteerd hebben bij Lone Shark games. Zij krijgen$7,500 ieder, wanneer zij niet gevonden worden. Om een maand te kunnen leven hebben zij $2,500,- meegekregen. Mocht je dit artikel lezen en Usman, Alex, Will of Ciji tegenkomen, roep dan ‘You have been repo’d’. Dat is namelijk de zin die ervoor zorgt dat jij met het prijzengeld ervandoor gaat. Maar voor de spelers is alleen onderduiken onvoldoende. Zij moeten ieder verschillende taken volbrengen. En ook deze taken zijn online te vinden.

Houd Wired in de gaten en lees meer over deze game op het blog van Vanish. Het artikel over Vanish, genaamd ‘Gone’ is te vinden in Wired editie 17 uit 2009. Een aanrader!
Share and look smart:Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
0

Dimitri

Dimitri is mede-oprichters van Pop the Campaign en werkzaam als creative lead in Amsterdam. Twitter: @D13M

You may also like...