Wat zijn we groen

jh-2

De Jong Talent briefing van ADCN, een presentatie van Stephan Gonnissen, gratis bier en kans op een Lamp. Genoeg redenen om knetter enthousiast te worden en voor het eerst in ons leven het hoofdkwartier van ADCN binnen te stappen. Als kers op de taart was daar ook nog Jelle de politieagent om ons de briefing uit te leggen. Dit jaar was het de bedoeling dat je een tof concept bedacht om mensen bewust te maken dat je moet oppassen als je door groen rijdt of loopt, omdat er anderen zijn die door rood kunnen rijden.

Dus begonnen wij, eerstejaars Advertising studenten van de WDKA, als jonge groene hondjes te gooien met ideeën:

‘We moeten iets doen met interactieve LCD schermen in het zebrapad!’

‘Ja, met levensechte lijken!’

‘Ja vet, of we maken even een lijstje met alle gevaarlijke groene dingen die we kunnen bedenken.’

‘Joh, en dan plaatsen we die voorwerpen op onverwachte plekken in de hele stad!’

‘Nee nee nee, we verven de hele stad groen!’

Goed. Drie dummy’s en 30 kopjes koffie later hadden we gelukkig een review met Mervyn ten Dam van Achtung! Google Maps probeerde deze ontmoeting nog te saboteren door ons de verkeerde kant van Amsterdam op te sturen. Ach ja, daar zijn we Rotterdammers voor. Maar dat mocht ons niet beletten om hijgend maar nog nét op tijd bij het creatieve bureau aan te komen en even rond te snuffelen. Conclusie van de meester: leuke ideetjes maar begin weer opnieuw en nu met een onderliggend inzicht. Misschien toch iets te enthousiast begonnen? Tsja, we blijven wel groentjes. Vol inspiratie en met genoeg stof tot nadenken schreven we in de trein terug weer een dummy vol, maar deze keer gevuld met inzichten. En dan zou je denken, dan heb je al die ideeën en ook al die inzichten, dan zou het toch moeten lukken? Maar nee, helaas, we verdronken in onze eigen wanhoop.

Want hoe zeg je tegen mensen die door groen gaan dat ze moeten opletten terwijl ze juist iets goeds doen? En waarom richten we ons ook alweer niet op de roodrijders? Plus hoe wijs je niet meteen met je vingertje?

‘Anouk, in hemelsnaam, zullen we niet gewoon stoppen?’ ‘Zina doe niet zo raar! Huppakee, hier heb je nog een koffie. En een dummy met inspiratie. En anders ga je maar in je mand. En blijf. Braaf.’

‘Dankje Snoek, dat had ik even nodig.’

‘En na een nachtje goede slaap lukte het nog steeds niet.’

Gelukkig deed de druk van de deadline ons goed en kwam ons (o zo briljante) concept zes uur voor de deadline. Net op het moment dat we dachten dat ons groene lichtje bijna uitging. We hadden precies genoeg tijd om het uit te werken en te uploaden naar de site van ADCN. (Over de overbezette servers zullen we het niet hebben).

En nu wachten we vol spanning op de uitslag op 31 maart.

‘Zien?’

‘Ja Snoek’

‘Wat is jouw lievelingskleur?’

‘Rood’

– Zina Burgers & Anouk Smith

Share and look smart:Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
0

Michael

Michael is mede-oprichter van Pop the Campaign en werkzaam als creative lead in Amsterdam. Twitter: @mkouwenhoven

You may also like...