Vodafone firestarters

Eerder dit jaar werd firestarters nieuw leven in geblazen. Het is ontstaan uit bestaande partnerships met initiatieven als TEDxAmsterdam, Amsterdam Dance Event, PICNIC, Amsterdam Fashion Week en Museumnacht. Vodafone gelooft dat connectivity resulteert in innovatie. Door de focus te richten op innovatie is het merk marktleider geworden binnen de internationale telecomsector. Vanuit die ervaring wordt met firestarters een programma geboden waarin kennis wordt gedeeld en samenwerkingen ontstaan.

1. Vodafone heeft onlangs het firestarters contentplatform gelanceerd. Kun je omschrijven wat het platform precies inhoudt?
Het contentplatform, of de website www.firestarters.nl, is de plek waar alles wat we doen samenkomt. Eigenlijk dus de haardvuur van firestarters. Op de website leer je de firestarters uit onze docu’s kennen, maar ook de partners waarmee we events organiseren en blijf je op de hoogte van onze activiteiten. We hebben het platform samen met Achtung en Cartelle gebouwd om ons gevoel over te kunnen brengen.

Vodafone Firestarters

 2. Waarom hebben jullie voor een nieuw eigen platform gekozen, terwijl er al verschillende contentplatformen in de markt zijn? Wordt de rol van jullie Facebook kanaal beïnvloed door dit nieuwe platform?
De mogelijkheden van Facebook en Twitter zijn voor ons te beperkt om goed te kunnen laten zien wat firestarters is en waarom we doen wat we doen. Ook vonden we het lastig onze bezoekers te inspireren middels een Facebook post, We zitten nu in de pre-launch fase, maar zien nu al resultaat: gemiddelde tijd op de site van meer dan 5 minuten en 1000+ unieke bezoekers per week. De website en onze social kanalen zijn natuurlijk wel helemaal aan elkaar gelinkt. Elk kanaal heeft zijn eigen kracht, maar de website vervult de hoofdrol in het firestarters-verhaal.

3. Wat is het onderscheidende vermogen van firestarters tegenover platformen als Buzzfeed of Upcoming?
Wij hebben een andere positionering. De vraag die bij ons centraal staat is: hoe verandert de digitale wereld creatieve industrieën? En dan ingezoomed op mobiele technologie. Vanuit dat startpunt kiezen we partners om dit binnen hun culturele industrie (muziek, fotografie, film, kunst, media of mode) te verkennen. Het resultaat van die samenwerking kan een workshop, masterclass of bijvoorbeeld een documentaire zijn. De specifieke invalshoek maakt onze content onderscheidend en daarnaast exclusief, want we produceren de meeste stukken zelf in plaats van gecureerde content wat je op veel blogs aantreft.

4. Voeren jullie zelf (eind)redactie over de items of werken jullie samen? Hoe verloopt het proces en wie bewaakt het?
In de meeste gevallen werken we samen met partners. firestarters is geen autoriteit binnen creatieve industrieën, ik vind ook dat we dat niet moeten willen worden. Wat we willen verkennen is wat de mogelijkheden van mobiele communicatie zijn binnen bijvoorbeeld de muziekindustrie. Een samenwerking met 22tracks waar we onder andere de documentaire hieronder mee hebben gemaakt is dan vanzelfsprekend. In dit voorbeeld toetsen we alleen of het voldoet aan onze kernwaarden (inspiratie, innovatie, link met tech & mobiel) en schrijven we samen het script. Deze samenwerking en het gedeeltelijk uit handen geven van de inhoud is denk ik wat firestarters zo succesvol maakt. We voeren wel zelf eindredactie over de stukken die online verschijnen, maar zonder de partners kunnen we uiteraard geen content maken.

5. Hoe zorgen jullie ervoor dat er ‘genoeg’ traffic naar het platform komt?
Traffic naar onze website is een samenspel van goede content, distributie met partners, PR en het aanjagen met media. De inzet van gekochte media is iets waar we deze maand pas mee gestart zijn. Daarnaast kijken we heel gericht welke content het meest geschikt is om te boosten op onze social kanalen, vragen we partners en influencers om over ons te tweeten en te posten en verdiepen we ons op micro-niveau in de copy bij elk bericht dat we posten op social media.

6. Heeft firestarters ook impact op de merkvoorkeur en vooral ook sales van Vodafone?
fire
starters is in 2011 opgezet als een soort DWDD talkshow over innovatie, die jaarlijks vijftien evenementen bezocht. Ook daar stond “hoe verandert de digitale wereld jouw industrie” centraal. Inmiddels zijn we uitgebreid met een eigen studio en documentaires. Vorig jaar bleek uit onderzoek van mediabureau OMD dat men in de doelgroep 20-49 een significant hoger rapportcijfer geeft aan het merk Vodafone als ze firestarters kennen, dan als ze firestarters niet kennen. Een verschil van 20%, mede door de samenwerking met Discovery Channel hoop ik dat dat verschil dit jaar nog groter wordt. Het merk wordt dus meer like-able door firestarters. Het is lastig om branding-efforts door te vertalen naar sales. Ik heb niet de illusie dat we een directe impact op sales hebben. Maar wel een indirecte. De telecomsector heeft niet een erg goed imago, door projecten als firestarters kan dat veranderen en op den duur een sales-effect tot gevolg hebben.

7. Betekent deze keuze voor content ook een (definitieve) break met traditionele media (zoals commercials).
Ik denk dat het niet zozeer te maken heeft met nieuwe of oude media, maar meer met hoe je de verschillende mediumtypes gebuikt. Via content communiceren met je doelgroep is erg populair, maar er wordt misschien wel net zoveel slechte, lelijke en/of niet relevante content online gemaakt als op TV. Dit wordt langzamerhand duidelijk nu de nieuwigheid er af is.

Wat ik belangrijk vind is dat de activiteiten van firestarters zin hebben. Zin voor de partner, zin voor de bezoekers van onze events en de kijkers van de documentaires. “zin” definiëren wij in verschillende vormen: wat voegen wij toe aan de partners? Kennis hoe nieuwe mobiele toepassingen te gebruiken door samen een app te bouwen bijvoorbeeld, initiatieven aan elkaar te verbinden (kennis delen), aandacht geven aan initiatieven die disruptief met nieuwe tech een initiatief gestart zijn etc. Ook dit is gekoppeld aan de kernwaarden van het project.

8. Wat mogen we de komende jaren verwachten van firestarters?
Een samenwerking met Discovery Channel waarin we met gedeelde redactie een serie maken die een trend belicht binnen een van de culturele industrieën waarin we actief zijn. De eerste aflevering gaat over het filteren van de wereld. Door alle smartphone-apps zoals Instagram en Adobe Photoshop kan iedereen foto’s maken, bewerken en de wereld insturen. Zo ontstaat een tsunami aan beelden, die vraagt om professionele filters. Eelco Roos, een Instagramfotograaf met 250.000+ volgers is een van de hoofdpersonen, deze aflevering is te zien vanaf 28 oktober op Discovery Channel en op firestarters.nl

9.  Zijn er succescriteria bepaald? En zo ja, wanneer is het een succes?
We hebben onszelf een aantal doelen gesteld, samengevat komt dit neer op de volgende twee overkoepelende doelen:

  1. Dit jaar hebben we het doel om te groeien naar een 18% naamsbekendheid van firestarters
  2. En zoals eerder uitgelegd, een nog hoger rapportcijfer voor het merk Vodafone als men firestarters kent.

Bedankt Maarten Kadiks voor de heldere antwoorden!

Share and look smart:Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on LinkedIn0Share on Google+0

Michael

Michael is mede-oprichter van Pop the Campaign en werkzaam als creative lead in Amsterdam. Twitter: @mkouwenhoven

You may also like...