Verslag Tomorrow Awards

De avond werd afgetrapt door Ignacio zelf en werd daarna aan elkaar gepraat door de (over)enthousiaste Haley Mancini, een standup comedian van Boom Chicago (die ooit een heel klein rolletje heeft gespeeld in MadMen). Naast de uitreiking van diverse awards vulden interessante keynotes de avond.

Paul Lavoie, oprichter en chairman van internationaal reclamebureau TAXI, inspireerde het publiek met ‘Doubt’. Een boek over een fenomeen waar alle creatieven mee te maken hebben: de twijfel. TAXI maakte er een boek over met confronterende sketches. Lavoie sloot af met de premiere van zijn film over de laatste dagen van Vincent van Gogh. Van Gogh’s deels mislukte zelfdoding werd prachtig in beeld gebracht waarin de laatste brieven, die hij schreef aan zijn broer Theo, als basis gebruikt werden.

Daarna was het de beurt aan Nick Bailey, ECD van AKQA Amsterdam. Nick deelde aan de hand van cases zijn visie over de hedendaagse advertising. Het draait volgens mij hem de volgende vier begrippen: curious, neophile, selfish & social. Met interessante cases van andere AKQA filialen (Heineken Starplayer en Nike Who is Superfly?) was het een zeer interessante keynote vol slimmigheden.

Na een komische break van BOOM Chicago betrad Carl Johnson het podium. Als partner van Anomaly had hij een algemeen verhaal over creativiteit. De vele voorbeelden verrijkte zijn presentatie en deed een ieder weer nadenken over de betekenis van creativiteit.

Afsluiter van de avond was Jean-François Bouchard, medeoprichter van Sid Lee. Hij vertelde over de 11 geheimen van Sid Lee en liet zien dat gek doen, vaak goed uitpakt. Natuurlijk werden er ook awards uitgereikt. Hieronder een overzicht van de prijswinnaars met hun case.

Project: Skype in the Classroom

Made by Many (UK)

Skype in the classroom has made it possible for 17,000 teachers (and counting!) to bring technology into their classrooms in ways that genuinely bring education to life. Due to budget realities, classrooms tend to be an area where technological change is slow to appear. But because Skype is free to use, Skype in the classroom makes it possible to bring technology and a world of new ideas into classrooms everywhere, at minimal cost.

Project: Halo Reach

AKQA (USA)

To celebrate the launch of Halo Reach, Xbox created a collaborative art installation powered by the online community. Live for twenty days, each person that visited RememberReach.com was able to create a point of light in memory of the heroes of Reach. By guiding a robotic arm to their chosen coordinates, visitors added a light to reveal the 3D sculpture that paid homage to the greatest shooter of all time.

Project: What Do You Love

Big Spaceship / Google Creative Lab (USA)

What Do You Love?” invites users to learn something new about their favourite things while interacting with Google’s broad range of services, shedding light on Google’s more specialized tools, like Sketch Up or Patent Search. It also adds some serendipity into the experience. When we gave it a run, we came across organized debates on dragons, double-hot-dog-bun patents, and alpaca groups to name a few. 3-D Justin Bieber models, anyone?

Project: HypoSurface

Agency: Mark Goulthorpe (inventor) USA

HypoSurface is a physically dynamic display medium – a literally moving screen. It is a powerfully visceral new medium that seems to elicit strange behaviour and excitement from all ages! It is physically interactive to sound and movement, and combines a generative sound and movement logic with projection of light and image. As such it is an immersive dynamic architecture, demonstrating new potentials for the linkage of information and form, a precursor to a radical new fluidity.

Project: Les Paul Google Doodle

Google Doodle Team & Google Creative Lab (USA)

The Les Paul Doodle launched on June 9th, 2011, and became the most popular Google doodle to date. Its song-sharing functionality made it the first social doodle. In just 48 hours, 40 million songs were recorded in the US, the equivalent of 5.1 years worth of music. These songs were played back 870,000 times. An estimated 10.7 million hours of productivity were lost around the world.

De avond maakte bij ons in ieder geval veel creativiteit los en zette ons (over van alles) aan het denken. De internationale cases zorgde voor meer verrassing en kwaliteit in vergelijking met Nederlandse awardshows. Een echte aanrader dus en eigenlijk verplichte kost voor elke jonge creatief die gelooft in ‘het nieuwe advertising’.

Share and look smart:Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
0

Michael

Michael is mede-oprichter van Pop the Campaign en werkzaam als creative lead in Amsterdam. Twitter: @mkouwenhoven

You may also like...