Top of the Pop – Floris Hülsmann

Top of the Pop is een nieuwe twee-wekelijkse rubriek binnen Pop the Campaign, waarbij we gevestigde namen uit de Nederlandse advertisingindustrie aan de tand voelen over hun inspiratie en werk. Floris Hülsmann, creatief directeur van KONG, bijt de spits af.

Floris begon in 1997 als copywriter op de commercials afdeling van lokale zender AT5, daarna werkzaam geweest bij onder andere EuroRSCG 4D, Qi, UbachsWisbrun/JWT, Achtung! en mede-oprichter van Neboko/FLOW.

Belangrijkste prijzen: meerdere SpinAwards voor onder andere Heineken, Cup a Soup en Volkswagen en ook een twee lampen voor Crystal Clear en SNS Bank. Nu creatief directeur bij KONG samen met oprichter Yacco Vijn.

Floris, hoe gaat het met je?
Ja heel goed. En dat is geen automatisch gegenereerd antwoord.

Je bent nu een half jaar bij KONG, hoe gaat het?
Ook heel goed. Ik ben echt onder de indruk van de kracht van dit bedrijf en trots daar een deel van uit te maken. Er komen een hoop leuke dingen aan waar ik nog niks over kan zeggen, want ze zijn nog in productie.

Onlangs heeft KONG wat mooie prijzen gewonnen (waaronder 4 Cannes Lions) – Aan welke prijs in de industrie hecht je de meeste waarde en welke zou je graag nog willen winnen?
Het festival in Cannes staat voor mij wel op eenzame hoogte. Daar komt het neusje van de internationale reclamezalm bijeen en beoordeelt je werk. Om daar een prijs te winnen lijkt me geweldig (zelf nog geen Leeuw gewonnen).

Op welke campagne ben je het meest trots?
De campagnes waar ik nu mee bezig ben, maar nog niks over kan zeggen 😉 Maar ook campagnes die ik destijds bij Qi heb gemaakt voor Crystal Clear: Ask Crystal en vele campagnes voor Heineken. Die waren toen erg vooruitstrevend en erop terugkijkend vind ik dat nog steeds. Campagnes waarin nieuwe technologie en een sterk campagneidee perfect samenkomen.

Je zit al ruim 10 jaar in de industrie. Wat is je geheim?
Ik ben nog steeds even nieuwsgierig als 10 jaar geleden. Ik kan nog steeds met fantasie en verbazing naar dingen kijken. Dat helpt me altijd weer verder. Daarnaast heb ik het geluk gehad om altijd met bijzondere en getalenteerde mensen te werken.

Voor welk merk zou je ooit nog willen werken?
Ik zou heel graag een keer een campagne voor een speelfilm willen doen, lijkt me geweldig.

Hoe ziet advertising er over 10 jaar uit in Nederland?
De grenzen tussen on- en offline vervagen steeds meer en dat zal zo z’n gevolgen hebben. Reclamebureaus die een heel ander soort organisatie voeren? Meer interactie met de klant? User generated advertising? Live-in-program-advertising?

Achter alle prijzen schuilt een gewone man. Hoe ziet je offline leven eruit?
Ik ben trotse vader van drie zoons, gelukkig getrouwd en woon sinds 4 jaar in Deventer (dat vindt iedereen hier in Amsterdam heel ver weg) wat voelt als een soort vakantieplek om te zijn.

Volgens je tweets (@floresco) game je geregeld en kijk je vaak series. Wat is je favoriete spel(len) en serie(s)?
Op dit moment FIFA11 op de PS3. Ik speelde vroeger al veel Sensible Soccer op de Amiga (ben al gamer sinds Pong) en krijg weer helemaal die oude vibe terug met deze game. Series: Mad Men, Dexter & (de relatief onbekende zombieserie) Walking Dead. Gaat dat zien!

De online wereld loopt 24 per dag door. Hoe hou je een goede balans tussen werk en privé?
Die 24 uur geven je juist de vrijheid om niet alleen op kantoor maar ook onderweg of thuis je ding te kunnen doen. Het is wel essentieel om daar thuis en op m’n werk daar afspraken over te maken zodat iedereen weet waar ie aan toe is. Een gezonde dosis flexibiliteit is natuurlijk onmisbaar.

Wat is je sterkste karaktereigenschap?
Geen idee. M’n eeuwige twijfel?

Als afsluiter, als je een personage in Mad Men mag kiezen, welke komt het meest overeen met jou?
Haha. Don Draper natuurlijk! De hele dag roken, drinken en achter de vrouwen aan. Nee, ik ben gek op de jaren zestig atmosfeer van de serie maar kan me met niemand identificeren.

Share and look smart:Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
0

Michael

Michael is mede-oprichter van Pop the Campaign en werkzaam als creative lead in Amsterdam. Twitter: @mkouwenhoven

You may also like...