That’s more like it

That’s more like it‘ is het vlaggenschip op de nieuwe propositie van het sympathieke Brabantse merk. Bavaria trekt de ‘Zo..’-gedachte verder met een eigen platform, met eigen content en zelfs een eigen televisieprogramma. Spin in het web van al deze initiatieven is Daniel Janus, die sinds 2011 Global Internet Manager is van Bavaria. Zijn visie op eigen content en de rol die Bavaria in moet nemen in de online wereld, was voor ons een reden om hem aan de tand te voelen.

thats more like it

1. Bavaria heeft onlangs het Thats more like it content platform gelanceerd. Kun je omschrijven wat het platform precies inhoud?
Als relatief kleine speler in de biermarkt zoeken wij naar verrassende manieren om ons gezicht te laten zien. We zijn een tikkeltje eigenwijs en dagen onze concurrenten, maar ook consumenten graag uit. Niet voor niets is onze slogan nog steeds `’Zo.`’, als in de zin van `’Zo kan het ook.`’. Of, internationaal vertaald: that’s more like it. Met thatsmorelikeit.com vertalen we onze kijk op de wereld in woord en beeld om mensen te inspireren en bestaande situaties net een beetje leuker te maken. Het hoeft niet tot een revolutie te leiden, maar het is in ieder geval verfrissend om af en toe de routine te doorbreken en met een relativerende knipoog naar de wereld te kijken. Die content, in de vorm van video’s en blogs, hebben we voor je verzameld op thatsmorelikeit.com

2. Waarom hebben jullie voor een nieuw eigen platform gekozen, terwijl er al verschillende contentplatformen in de markt zijn? Wordt de rol van jullie Facebook kanaal beïnvloed door dit nieuwe platform?
Het verschil zit hem in de content. Het gaat ons in eerste instantie niet om het kanaal. We hebben een drager nodig waar onze kijk op de wereld in woord en beeld samen komt. De kijker bepaalt zelf waar hij of zij onze content wil zien en delen. De consument is gewend aan een eigen vertrouwde omgeving, dit kan inderdaad Facebook zijn, maar kan ook een blog zijn gericht op een niche waar hij of zij zich prettig voelt. We gaan daar niet op inbreken. Het zou mooi zijn als de consument www.thatsmorelikeit.com uiteindelijk gaat beschouwen als een platform waar het ook prettig is om te zijn. Waar de verfrissende energie van “That’s More Like It” in de vorm van verhalen en ervaringen gedeeld kunnen worden.

3. Wat is het onderscheidende vermogen van TMLI tegenover platformen als Buzzfeed of Upcoming?
Wederom zit het verschil hem hier in de content. Wij zijn geen feed en geen verzamelwebsite. Onze content kan ook op die platforms getoond worden.

TMLI

4. Voeren jullie zelf (eind)redactie over de items of werken jullie samen? Hoe verloopt het proces en wie bewaakt het?
Wij zijn volledig eigenaar van het platform. Wij zijn ook de enige eindredactie. We werken hierin zeer nauw samen met Virtue Worldwide. Wij hebben samen met hen een manifesto opgesteld, zodat we precies weten welke kant we op willen. Vervolgens hebben we daar de verschillende hoofdstukken bij gevonden en verhalen bij gezocht. Uiteindelijk bepalen wij wat wel of niet op het platform komt.

5. Hoe zorgen jullie ervoor dat er ‘genoeg’ traffic naar het platform komt?
Traffic staat of valt bij kwalitatieve en relevante content. Thatsmorelikeit.com moet uiteindelijk een plek zijn waar mensen willen zijn. We maken gebruik van een duidelijk mediaplan om in deze fase uit te leggen wie we zijn. Dit mediaplan is een goede samenwerking tussen contentseeding en media inkoop.

6. Heeft TMLI ook impact op de merkvoorkeur en vooral ook sales van Bavaria?
Als consumenten thatsmorelikeit.com snappen, dan snappen ze ook waar het merk Bavaria voor staat. Als dat positief ontvangen wordt moet het op lange termijn uiteraard ook zichtbaar zijn in merkvoorkeur en sales. Samen met Virtue Worldwide en Mindshare houden we in ieder geval goed in de gaten wat het effect van thatsmorelikeit.com op ons merk is.

7. Betekent deze keuze voor content ook een (definitieve) break met traditionele media (zoals commercials)?
Nee. Ik geloof absoluut niet in het kanaal denken. Ik geloof dat de consument slim genoeg is om zelf een keuze te maken waar hij of zij geconfronteerd wil worden met ons merk. Daarom moeten wij ook alle kanalen bedienen. Daar is dit platform ook op ingericht. We hebben al meerdere items die ook (inter)nationaal op televisie zijn getoond. Dus, de cross-over van internet naar TV is al gelukt. Hoe mooi zou het zijn als dit ook naar andere kanalen kan.

TMLI Kakhiel

8. Wat is de rolverdeling tussen Bavaria en Veronica op het platform? Betekent dit ook dat er TV of Radio producties vanuit het platform komen?
Het platform is een initiatief van Bavaria. Wij hebben samen met Veronica in Nederland een televisieprogramma lopen met korte filmpjes die mooi aansluiten op het gedachtegoed van thatsmorelikeit.com. Het is dus een logische stap om deze content ook op het platform te delen. Dit soort samenwerkingen met contentleveranciers zie ik later meer ontstaan. Waarom zou een ander (complementair) merk, dat zich thuis voelt bij dit gedachtegoed ook geen plaats kunnen krijgen op www.thatsmorelikeit.com? Nogmaals; het gaat om kwalitatieve en relevante content, niet om de zichtbaarheid van ons logo.

9. Wat mogen we de komende jaren verwachten van That’s more like it?
Dit jaar is het jaar van lancering. We willen de consument graag laten zien wie we zijn. Dit heeft zijn tijd nodig. Eind dit jaar gaan we een competitie via www.zooppa.com voeren waarbij we (semi-) professionele filmmakers uitdagen om met goede content te komen voor het platform. De beste films die we hieruit krijgen zullen ook op het platform getoond worden, maar wellicht ook terugkomen als nieuwe commercial op televisie. Wie weet. Ons doel is om komend jaar ook het grote publiek toegang te geven tot de content om zo hun gedachte bij “That’s More Like It” met ons en alle andere bezoekers te delen.

10. Zijn er succescriteria bepaald? En zo ja, wanneer is het een succes?
Succescriteria zijn lastig te zetten voor een nieuw initiatief wat niet echt te vergelijken is met andere platforms. We hebben onszelf wel doelstellingen gesteld ten aanzien van het aantal keren dat verschillende video’s gezien moeten zijn. We hebben een reguliere meting van het effect van www.thatsmorelikeit.com op het merkvoorkeur. Wanneer is het een succes? Als het platform geaccepteerd wordt, als bezoekers terugkomen om meer te bekijken, als er levendige gesprekken plaatsvinden over het hoe en waarom van verschillende content. En als dit zich uiteindelijk ook vertaald naar een positief gevoel bij Bavaria.

Share and look smart:Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
0

Dimitri

Dimitri is mede-oprichters van Pop the Campaign en werkzaam als creative lead in Amsterdam. Twitter: @D13M

You may also like...