Superbowl Sunday! [updated]

Want daar staat de Superbowl ook om bekend; de zendtijd tijdens de rust van de wedstrijd kosten velen miljoenen en grote merken kiezen er al jaren voor om hun beste beentje voor te zetten als meer dan 100 miljoen mensen kijken naar het sportevent. En daarmee is het eigenlijk gewoon een advertising festival geworden, met een American Football wedstrijd ervoor en erna.

Vroeger moest je nog verplicht kijken maar tegenwoordig heeft de tijd ons ingehaald. Commercials krijgen tegenwoordig trailers, sneakpreviews en teasers om vooraf buzz te genereren. Helaas betekent dit in de praktijk dat veel commercials al (ver) voor de Superbowl op Youtube staan (en de verrassing dus weg is). Laat dat vooral de pret niet drukken want er zijn een paar pareltjes gemaakt en hopelijk zien we nog verrassende initiatieven in de loop van de nacht.

Wij hebben alvast de beste campagnes/commercials voor je op een rij gezet zodat je maandag bij de koffieautomaat kan meepraten. We letten niet op views of shares maar berusten onze lijst op onze persoonlijke visie op advertising. Let the fun begin!

Newcastle Brown Ale
Deze commercial of campagne ga je niet terug zien tijdens de Superbowl maar dat is juist het briljante er aan. Uit de koker van Droga5 kwam Newcastle Brown Ale ‘The Mega Huge Football Game Ad’. Een campagne die nooit gemaakt had kunnen worden omdat het merk simpelweg niet de miljoenen beheert om het in te kopen (of te laten maken). In plaats daarvan lanceerden zij http://www.ifwemadeit.com. Een site met trailers en kekke endorsements (van onder andere Anna Kendrick) over een campagne die nooit het levenslicht zal zien.

Budweiser
Budweiser is vaak aanwezig tijdens de Superbowl. Dit jaar hebben ze drie spots waarvan twee echt de moeite waard zijn. Puppy Love vertelt het verhaal van een puppy (logisch) en een paard die onafscheidelijk zijn. Met Passenger op de achtergrond glij je van je stoel en raakt het je tot in het diepste van je hart. Althans… Wat mij betreft iets té zoetsappig maar wel een typische Superbowl commercial.

De andere commercial van Budweiser is voor Bud Light. Met een sterren emsemble (ik zeg Arnold Schwarzenegger en Don Cheadle) wordt een gewone caféganger verrast met de avond van zijn leven. Na de ontmoeting met zijn blinddate krijgt hij een vraag gesteld (“If I give this to you, are you up for whatever happens next?). Hierna volgt een absurde tocht door de stad met alle verrassingen van dien. Het voelt enigzins gefaked, maar het is tenslotte de Superbowl.

Volkswagen Wings
Volkswagen regeerde vorig jaar met ‘The Force’ commercial en ook dit jaar zijn ze leuk bezig. De commercial legt de nadruk op de duurzaamheid van de Duitse autofabrikant. Volkswagen heeft namelijk de meeste auto’s op de weg die meer dan een ton op de teller hebben staan. En als een Volskwagen auto meer dan 100.000 km heeft gereden, dan krijgt een Duitse monteur ergens ter wereld zijn ‘wings’. Ik heb al teveel verklapt, dus de rest mag je zelf kijken.

Audi Doberhuahua
Volkswagen heeft concurrentie van KIA en Audi tijdens de Superbowl. Audi lanceert de Doberhuahua, een compromis waar niemand blij van wordt. Natuurlijk hoef je bij Audi nooit een compromis te sluiten. Overigens weer een hond, ik zie een trend.

KIA
Om het rijtje automotive maar direct compleet te maken, sluiten we deze categorie af met KIA. Het Koreaanse automerk pakt flink uit en wil de wereld de waarheid laten zien. Niet alleen de grote merken hebben luxe auto’s. Nee, de nieuwe KIA K900 is de nieuwe standaard in luxe. In de hoofdrol zie je Laurence Fishburn terugkeren in de huid van Morpheus, één van de hoofdrolspelers van de bekende Matrix trilogie.

AXE
AXE heeft een nieuwe strategische lijn en gooit het via een andere boeg. ‘Make Love, Not War’ laat verschillende fictionele wereldleiders zien die in plaats van kruisraketten, vuurwerk afsteken voor hun liefjes. Een gewaagde move van Axe.

Sodastream
Elk jaar weer zijn er zogenaamde ‘banned ads’. Commercials die regels (expres) overtreden om de buzz rondom het merk te laten exploderen. Dit jaar valt de eer aan SodaStream. De smakelijke Scarlett Johanson laat zien hoe je gemakkelijk gezonde frisdrank kan maken en steekt daarmee de loef af naar Pepsi en Coca Cola.

Chobani
Droga5 maakte ook de eerste Superbowl commercial voor Chobani. Een yoghurt producent die alleen gebruikt maakt van enkel biologische ingrediënten. In de hoofdrol een hongerige beer in een klein stadje. Prima commercial met de voice-over van Mandy Patinkin, bekend als Saul van de serie Homeland.

Doritos
Doritos heeft als één van de weinige merken een slimme strategie voor de Superbowl. Het chipsmerk nodigt consumenten uit om zelf commercials te maken. De winnaar krijgt dan uiteindelijk airtime tijdens de Superbowl. Dit jaar is een top 5, waarvan wij de onderstaande inzending al als winnaar beschouwen.

Het enige merk dat nog voor een verrassing kan zorgen vannacht is GoDaddy. We weten dat iemand tijdens de Superbowl ontslag gaat nemen, maar wie weten we niet. Wordt dus vervolgd.

Dit is maar een overzicht van alle commercials. Er zijn er nog meer, niet allemaal even denderend. Het is hopen op een leuke inhaker zoals Doritos dat vorig jaar extreem goed deed. Wil je toch meer zien? Check de lijst van Adweek hier. We zullen vannacht/morgenochtend de tussenstand doornemen en eventueel briljante dingen natuurlijk met jullie delen. Fijne nacht!

Update
De Seahawks hebben gezegevierd. En niet met het minste verschil, maar zijn er nóg meer toffe commercials uitgezonden?
Newcastle haakte (op Youtube) in op de concurrentie (GoDaddy). En een andere Doritos commercial (dan de bovenstaande) heeft de Doritos competitie gewonnen. ‘Time Machine’ gooide de hoogste ogen.

Hyundai
De commercial van Hyundai krijgt redelijke commentaren. ‘Nice’ is een dialoog tussen een vrouw en acteur Johnny Galecki (Leonard uit The Big Bang Theory).

Microsoft
Microsoft scoort met hun manifest over technologie.

Wonderful Pistachios
Late Night comediant Stephan Colbert probeert Wonderfull Pistachios aan de man te brengen maar mist een stukje ‘branding’.

Radioshack
Een succes uit onverwachte hoek. Radio Shack krijgt veel lof na ‘The Phone Call’. Wij moesten erom lachen.

Maserati
Wieden + Kennedy maakte deze mooie spot voor Maserati. Prachtige commercial.

Share and look smart:Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
0

Michael

Michael is mede-oprichter van Pop the Campaign en werkzaam als creative lead in Amsterdam. Twitter: @mkouwenhoven

You may also like...