Recordaantal inzendingen SpinAwards

Spin_pop_artikel

 

De komende editie van de SpinAwards belooft een mijlpaal te worden voor het digitale prijzenfestival. Ieder had tot eind februari de tijd om zijn of haar case in te zenden. En dat is massaal gedaan door digitaal reclameminnend Nederland. Met als gevolg dat een recordaantal van 545 cases zijn ingestuurd. Daarmee werd het oude record uit 2007 met meer dan 100 cases verbroken.

De populairste categorieën zijn (evenals afgelopen jaar) Social Media en Online campagnes. Vooral bij de cases in de categorie Social Media krijgt de jury een zware dobber, daar de categorie heel breed is. Geïntegreerde campagnes op basis van een sociaal mechanisme concurreren met ‘Like & win-mechanismen’ en sociale content. De uiteindelijke winnaar zal daar ook direct een voorbeeld zijn hoe cases in deze categorie in de komende jaren worden beoordeeld. Daarnaast is het goed om te zien dat ook dit jaar de samenwerking met creatieve opleidingen hebben geleid tot maar liefst 89 inzendingen.

De cijfers op een rij:

Categorie Aantal
Content

42

Crossmedia

47

Design

30

Game

20

Innovatie

39

Media-Inzet

36

Mobiel

36

Interactieve TV en Online Video

27

Online Campagne

62

Social Media

66

Website

51

Young Talent

89

Totaal

545

Opvallend
Natuurlijk zijn de inzenders ‘vanaf het eerste uur’ massaal aanwezig. Zo heeft DDB & Tribal Amsterdam maar liefst 13 cases gedaan. Ook JWT Amsterdam (11 cases), N=5 (10 cases), ACHTUNG! (7 cases) en DDB Brussels (6 cases) zijn goed vertegenwoordigd. Wat dit jaar vooral opvalt is de enorme diversiteit onder de inzenders. Juist de kleine en ook nieuwe bureaus het maken dit jaar het verschil.Een mooi meetmoment om de grote en kleine bureaus, maar ook de gespecialiseerde tegen de fullservice bureaus af te zetten. Ook valt op dat Christian Borstlap’s Part of a bigger plan wél een case heeft ingestuurd naar de Spinawards, terwijl hij vorige week aangaf ‘Geen tijd te hebben voor de ADCN-inzendingen‘.

Dit jaar markeert daarbij ook de eerste keer dat er meer internationaal werk (naast Benelux werk) is ingezonden. Zo stuurt Wieden + Kennedy de internationale ‘Life size Messi‘-case in en stuurde DDB & Tribal Amsterdam de Britse ‘Tom Tom Comedy Car‘-case in. Daar deze cases gewoon in Nederland bedacht en gecreëerd zijn, dingen zij natuurlijk ook mee naar de prijzen. 

Afwachten
Vanaf nu is het afwachten voor de inzenders. De jury’s trekken zich op dit moment terug onder de vele cases om half maart met een oordeel te komen. Uiterlijk 22 maart maakt de organisatie de officiële nominaties bekend. Dat betekent dat de dagen vooraf elk bureau in spanning naast zijn telefoontoestel kan zitten. En speurt de Pop-redactie traditiegetrouw naar jubelstemmingen in creatief Nederland.

Share and look smart:Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
0

Dimitri

Dimitri is mede-oprichters van Pop the Campaign en werkzaam als creative lead in Amsterdam. Twitter: @D13M

You may also like...