Philips Obsessed with Sound

De website laat het Grammy Award winnende Nederlandse Metropole orkest zien en horen, terwijl het een special voor de gelegenheid gemaakt muziekstuk opvoert. Tijdens het optreden kunnen bezoekers interactief elk van de 51 individuele muzikanten selecteren en hun persoonlijke bijdrage tot in detail beluisteren.

Interactieve geluidsbeleving

Philips is serieus over geluid. Dat is waarom het samenwerkt met het Metropole Orkest – beroemd om hun niet-klassieke benadering. Op de site zien bezoekers de muziekvideo, geregisseerd door Rob Chiu (The Ronin), en het interactieve orkest. Met een muisklik kan worden ingezoomd op de bijdrage van een muzikant naar keuze, waarmee spelenderwijs ontdekt kan worden welke details in de compositie te horen zijn.

Het publiek kan ook meer over de muzikanten ontdekken, van hun persoonlijke muzikale voorkeur tot aan het aantal muzieknoten dat ze in het stuk spelen. Elke muzikant heeft ook een persoonlijke playlist en links naar hun eigen blogs en twitter feeds.

Chris Baylis, executive creative director bij Tribal DDB Amsterdam:
‘In muziek is elk klein detail belangrijk. Het gaat over de tweede violist, de triangel, de contrabas en de producent. De tot nu toe ‘ongehoorde helden’. Het is de samenwerking die de uitvoering van een muziekstuk briljant maakt. De uitdaging van de campagne was bezoekers elk detail binnen het muziekstuk te laten ervaren, om elke geluidsnuance uit te lichten.’

Bart Mol, Art Director bij Tribal DDB Amsterdam vervolgt:
‘Vanaf het begin tot het eind hebben we gekeken hoe ver we konden gaan qua details voor het design. De uitdaging was een muziekvideo te tonen en daarbinnen elke muzikant binnen het orkest te laten zien. Elke muzikant wordt weergegeven als een stip, die de bijdrage van diegene op dat moment weergeeft. Door op een van de stippen te klikken wordt een muzikant binnen het orkest geselecteerd, waarover je tot in detail informatie te zien en te horen krijgt.’

Pol Hoenderboom, copywriter bij Tribal DDB Amsterdam:
‘De muzikanten waar we mee gewerkt hebben zijn geweldig. Zo is er een violist die 2,5 jaar gewerkt heeft aan het bouwen van een eigen viool. Het is de moeite waard om de verschillende verhalen te bekijken.’
De hele beleving is via Facebook te bekijken samen met trailers, behind-the-scenes materiaal en productinformatie over de Philips sound reeks.

Eigen track laten opnemen
Naast de champagne lanceert Philips ook een ‘Obsessed with Sound’ wedstrijd – een zoektocht naar de beste ‘upcoming sound’. Geïnteresseerden worden uitgedaagd een eigen compositie te maken, in een stijl naar keuze, en deze in te zenden via Soundcloud.
De jury, die bestaat uit Steve Lillywhite (Obsessed with sound ambassadeur and ex-producer van de Talking heads), Benjamin Herman, (altsaxofonist en leider van The New Cool Collective) en het Metropole Orkest zullen de meest veelbelovende inzender selecteren. De inzendtermijn sluit eind oktober, waarna de winnaar bekend gemaakt zal worden. Het winnende stuk wordt dan gearrangeerd door de componist van het Metropole Orkest, uitgevoerd door de 51 muzikanten en opgenomen met bijbehorende muziekvideo.

Landen:
Benelux, Duitsland, Frankrijk, Rusland, UK, USA, Brazilië, Argentinië en India.

Credits
Klantzijde: Kelly Mcconville, Frank Pynenburg
Bureau: Tribal DDB Amsterdam
Executive creative director: Chris Baylis
Concept: Bart Mol, Pol Hoenderboom
Art Director: Bart Mol
Copywriter: Pol Hoenderboom
Design: Robbin Cenijn
Creative Technologist: Ian Bauer
Director: Rob Chiu
Technical Lead: Jan Willem Penterman
Strategy: Henk Rijks
Account: Sandra Krstic
Productie: Jeroen Jedeloo, Richard Land, Christy Wassenaar
Production Company: Stink
Orkest: Metropole Orchestra
Conducted by: Jules Buckley
Compositie: I’m No Prototype

Gecomponeerd door: Berend Dubbe & Sonja van Hamel
Music supervisor: MassiveMusic
Share and look smart:Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
0

Michael

Michael is mede-oprichter van Pop the Campaign en werkzaam als creative lead in Amsterdam. Twitter: @mkouwenhoven

You may also like...