Merken zetten in op branded content

Adnews meldt dat een aantal grote merken het inzetten van branded content hoog op de agenda hebben staan. Merken als Virgin Mobile en Pepsi zijn op zoek naar manieren om binnen content op een relevante manier als merk aanwezig te zijn.

Pepsi geeft aan in een reactie:

“PepsiCo is very open to creating branded content in partnership with leading production and entertainment specialists – if there is true synergy with our brand communication objectives.”

Maar wat is branded content nou precies? De interpretatie van branded content is vrij breed. Het wordt vaak verward met termen als brand utilities, sponsorships en product placements. Het is echter wel wezenlijk anders. Branded content is een (entertainment) vorm waarbij het merk aanwezig is, maar er niet gecommuniceert vanuit het merk. Het merk is niet de zender, maar de facilitator. Van game tot aan video – het is niet aan vorm gebonden.

Om het verschil met traditionele media te onderschrijven, werkt Jonas Nouwen (Unhype) met het volgende schema:

Hieronder enkele voorbeelden van branded content:

Burberry
Het Engelse merk bekend van de ruitprint heeft een platform gelanceerd rondom regenjassen. Op The Art of the Trench worden foto’s getoond van het Burberry product. Ook is het mogelijk voor bezoekers om eigen foto’s te uploaden in het platform. ‘Fashion meets art and brand’.

BMW
Het Duitse automerk lanceerde in 2007 een aantal films ter promotie van hun nieuwe modellen. Niets werd aan het toeval overgelaten en daarom werden de beste regisseurs van stal getrokken om de video’s te schieten. Een mooi voorbeeld van video’s gebruikt als branded content.

Axe Manliest Rituals
We hebben al eerder geschreven over deze actie van Axe, maar deze campagne toont de echte entertainmentwaarde van content en de aanwezigheid van het merk in samenwerking met een platform.

De vormen van branded content zijn divers. Van video’s tot aan games. MTV biedt het zelfs aan als kant-en-klare dienst. Branded content is dus (al enige tijd) hot.

Wat valt volgens jullie onder echte branded content en wat zijn de ultieme voorbeelden?

Share and look smart:Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on LinkedIn0Share on Google+0

Michael

Michael is mede-oprichter van Pop the Campaign en werkzaam als creative lead in Amsterdam. Twitter: @mkouwenhoven

You may also like...