Médecins Sans Frontières

Veel Millenials willen graag iets betekenen voor de wereld. Iets terug doen, bewust en groen leven en ook doelen ondersteunen. Maar doneren blijft lastig.

Daarom heeft de Franse humanitaire organisatie Médecins Sans Frontières de hulp ingeschakeld van Wieden + Kennedy Amsterdam. En het bureau heeft, met hulp van de inzichten van de doelgroep, een manier gevonden om hen te laten doneren. Door doneren te verpakken als crowdsourcing via een interactief platform en door rewards toe te kennen per donatie. Rewards die zo exclusief zijn dat je wellicht wel veel meer doneert dan dat je eerst van plan was.

Zo richt het bureau zich op exclusieve Franse donaties en werkt het voor het goede doel samen met inspirerende locaties, artiesten en productontwikkelaars. Om zo de rewards fysiek, maar ook social statuur te geven. Een greep uit de rewards:

  • Katten kalender, door Svetlana Valuyskaya: €20,-
  • Doosje pleisters, ontworpen door Mryzk & Moriceau: € 30,-
  • MSF zingt een ode voor een persoon naar keuze: € 40,-
  • Play Operation tegen YouTube sensatie Latte Chaud € 350,-
  • Een MSF vrijwilliger tattoeert jouw naam en je ontvangt de foto ervan ingelijst: € 400,-
  • Ga uit eten met een arts die net is teruggekeerd uit een oorlogsgebied: € 650,-
  • Een taart, gesigneerde gitaar en gepersonaliseerd Facebook bericht van Muse: € 5.000,-
  • Volg je donatie, schuif aan bij het MSF bestuur en vlieg naar een geadvanceerd ziekenhuis in Amman: € 100.000,-

Origineel idee om de doelgroep echt te betrekken bij het doel en relevant in te spelen op hun behoeftes. Je moet je alleen wel afvragen of men uiteindelijk doneert voor het doel? Of puur en alleen voor een reward.

Share and look smart:Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
0

Dimitri

Dimitri is mede-oprichters van Pop the Campaign en werkzaam als creative lead in Amsterdam. Twitter: @D13M

You may also like...