Maak de Smaak kent alleen winnaars

Lays lanceerde dit jaar de Maak de Smaak campagne. Samen met Life4You waren ze op zoek naar nieuwe smaken. Wij van Pop waren, ondanks het behapbare concept, licht sceptisch. De cijfers en de bekendmaking van de finalisten bewijzen echter het tegendeel. De campagne is een groot succes en een leerzame case voor elke marketeer.

Vandaag maakte Lays de finalisten bekend van de wedstrijd. De smaken die onderling moeten uitmaken wie in het schap mag liggen zijn ‘Nr.66 Babi Pangang’, ‘Patatje Joppie’ en ‘Mango Red Chilli’. De verschillende soorten smaken in de finale laten zien dat er veel smaken zijn ingestuurd (in totaal 678.682).

Joop Braakhekke, Juryvoorzitter:
“Het was een inspirerende zoektocht. We zijn bizarre suggesties tegengekomen, vaak heftige smaakcombinaties, maar soms ook verrassend verfijnd. Het populairst? Smaken geïnspireerd op de snackbar, de Chinese keuken en verre exotische bestemmingen. Wij hebben ons werk gedaan, de keus is nu aan het Nederlandse volk!”

De bedenkers moeten ons nu overtuigen op om hun smaak te stemmen.

De succesfactor van de campagne lijkt te liggen in de mediakeuze. Naast de slimme samenwerking met RTL (wat veel airplay opleverde) lijkt ook de samenwerking met Hyves een gouden zet te zijn geweest. Red Urban, online bureau van Lays en veel gebruiker van hyvertising, presenteert de succescase dan ook graag op meeting en seminars.

Eén van de belangrijkste lessen: Keep it simple. Een concept hoeft geen lagen en dimensies aan inhoud te hebben. Vaak zijn de simpele concepten het meest succesvol. Een terecht compliment voor de betrokken partijen.

Vanaf 19 september kan de Nederlandse consument op zijn favoriet stemmen via www.lays.nl en of door zijn favoriete smaakcode (MRC, PJ of BP) te smsen naar 4411. Stemmen kan tot en met 28 november 2010.

Share and look smart:Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
0

Michael

Michael is mede-oprichter van Pop the Campaign en werkzaam als creative lead in Amsterdam. Twitter: @mkouwenhoven

You may also like...