Jonge Honden x Google x Het Concertgebouw

JH Filmhack cover

Maar goed, we beginnen bij het begin. De grootste Jonge Honden pitch ooit. De G-Pitch. De opdrachtgever werd, op een adres na, nog even geheim gehouden. Een snelle opdracht in de zoekmachine met de grote G maakte voor de jonge doggies gelukkig al snel duidelijk waar het geurspoor heen liep. Google Nederland HQ. Toen de 80 paar sneakers, petjes en baarden zich over Zuid-as naar het net verbouwde Google kantoor hadden begeven, bleken de exotische pilsjes al in het ijs te staan. Chill. Dit ging er wel eentje worden. De aanwezigen hadden geluk gehad. Deze eerste sessie was sneller uitverkocht dan Lowlands.

 JH1

Na een intro van de Alpha Dogs, introduceerde Google’s Annemarie van Asselen de opdracht. Het produceren van een pre-roll, voor YouTube’s TrueView systeem, die de aandacht van de kijker ook na de verplichte eerste 5 seconden vast blijft houden. Maar natuurlijk was deze video niet voor Google’s eigen platform. De werkelijke opdrachtgever, Het Koninklijk Concertgebouw, betrad eindelijk het podium.

Online Marketeer Lieke Visser kwam vertellen over de ruim 900 producties die Het Koninklijk Concertgebouw elk jaar draait. Van modern tot klassiek, van intiem tot bombastisch, voor elke smaak een voorstelling. Maar dat is het probleem dan ook niet. Het probleem is dat nieuwe bezoekers Het Concertgebouw niet weten te vinden. Niet geheel verwonderlijk, want hoe vind je als leek nou jouw perfecte voorstelling, wanneer er zo veel keuze is? Simpel. Het concertkompas. Een tool die suggesties voor komende voorstellingen doet, op basis van je muzikale voorkeur.  Maar dan moet de doelgroep het concertkompas wel weten te vinden. And that’s where we came in.

Direct aan de slag en knallen tot de deadline zou je zeggen. Tuurlijk. Alleen was dit was niet zomaar een pitch. Dit was de G-pitch. Extra lang, extra awesome. Na de introductie volgenden nog twee avonden op Google HQ. Vol met de beste virals en content, toegelicht door oude, jonge en aanstormende reclamehelden.

De twee workshops, beiden wederom sneller vol dan de prijzenkast van Lemz dit jaar, werden verzorgd door Google. Ditmaal was er geen drank te bekennen op Google HQ, er ging geleerd worden. Er werd in de twee avonden gesproken over YouTube, het TrueView systeem, hero’s, hub’s, hygiene, data en de kracht van een goed idee. Ouwe reclamerot Patrick Collister kwam via Google Hangout de jonge creatieven uitleggen dat de basis van communicatie niet verandert. Je moet je alleen aanpassen aan de tools waar je mee werkt en daar het beste uit proberen te halen.
Nick Plomp & Andrew Maaldrink, van die geniale LG Thief viral, begonnen de tweede avond direct met een teleurstelling. Er is geen formule om iets viral te laten gaat. Shit. Gelukkig konden ze ons wel door de voorwaarden heen loodsen waar een video zeker aan moet voldoen, wil ‘ie een beetje kans maken.

Tessa van Breugel, brand manager bij Doritos, kwam vertellen dat klanten ook zien dat adverteren een nieuwe kant op gaat. Geen vervelende onderbrekingen, maar awesome experiences. Zoals de Doritos Jacked Rijschool.

Creative Producer Jacques Vereecken liet zien dat je ook zonder groot budget, grootste producties kan maken. Zo lang je een beetje creatief bent. Wist je bijvoorbeeld dat de ‘Born to create drama’ spot in spiegelbeeld is opgenomen om te besparen op een auto met het stuur links?

Het geheel werd afgesloten met een Hangout met de creatieven die de Google Filmhack 2013 wonnen met de volgende spot. Todd en Brittany van Saatchi & Saatchi UK vertelden de filmhackers om “real” te blijven. Don’t bite more off than you can chew.

Na vier weken knallen was het dan eindelijk zo ver. De grote uitslag. Natuurlijk in het Concertgebouw, waardoor een eventuele overwinning nog mooier in de oren zou klinken. De jury , met daarin afgevaardigden van Google, Jonge Honden en Het Koninklijk Concertgebouw, Jacques Vereecken en Chester de Vries (Lemz), was onder de indruk van de kwaliteit van het ingeleverde werk. Dat bleek nogmaals uit de maar liefst 4 eervolle vermeldingen die naast de 3 winnende concepten werden vertoond. De winnende concepten zijn binnenkort te vinden op www.jongehonden.nl.

jh2

Gaat je staart ook kwispelen van de gedachte van een reis naar Cannes? Deze maand is er weer een nieuwe kans op zo’n felbegeerde plek in de Jonge Honden bus, succes!

Share and look smart:Tweet about this on TwitterShare on Facebook2Share on LinkedIn0Share on Google+0

Jorrit

Jorrit is als Content & Community Consultant werkzaam in Amstelveen. Twitter: @JorritH

You may also like...