Het internet gaat kapot!

Een interessant artikel van @edial op Bright deze week. Zogenaamde Ad Blockers winnen aan populariteit. Goed nieuws voor de rustige internetter, maar waarschijnlijk een aankomende strop voor websites met banners.

Een Adblock is een browser plugin van onder andere Firefox & Chrome. De plugin blokkeert alle banner uitingen op websites waardoor je, zonder te worden afgeleid door vervelende uitingen, al je websites rustig kunt afstruinen. De redenatie hierachter is: Als je toch van plan bent om op banners klikken, je deze net zo goed niet hoeft te zien. Zo werkt het helaas niet.

Ken Fisher is van mening dat deze Ad blockers het internet kapot maken. Zijn blogpost rondde uit in een ferme discussie. Even een korte uitleg. Banner uitingen op websites hebben verschillende afrekenmodellen. De belangrijkste modellen zijn afrekenen per 1000 views of per click. Grotere sites (veel bezoekers) maken rekenen allemaal af per 1000 views (CPM). Een banner uiting kan, direct of indirect, invloed hebben op een aankoop. Vooral branding banners zijn erop ingesteld om je in contact te brengen met het merk. Deze inzet staat op losse schroeven op het moment dat Ad blockers in het spel voorkomen.

Los daarvan vervalt het hele afrekenmodel van views op het moment dat Ad blockers op grote schaal zijn intrede doet. Het is niet meer af te lezen wie de uiting heeft gezien en wie niet omdat deze client side wordt geblokkeerd.

Soorten banners
Banners zijn er in alle vormen en maten. De meeste formaten die men tegenkomt zijn de rectangle en het leaderbord. Deze formaten worden al enkele jaren ingezet en worden zelden als vervelend ervaren (‘ook deels toe te kennen aan banner blindness’). Homepage takeover, overlays en nieuwe formaten (zogenaamde specials) vormen wel voor meer problemen. Vaak zijn deze uitingen erg ‘aanwezig’ en snel wegklikken is vaak geen optie.

Homepage Takeover op nu.nl

Balans
Een van de zaken waar websites zelf de controle over hebben is de balans tussen uitingen. Het is bijvoorbeeld niet slim om elke dag een homepage takerover te hebben. Het is een kwestie van tijd dat dit lezers gaat irriteren. Dat ligt voor de hand. Websites met een goed advertentiebeleid hebben ook richtlijnen voor uitingen.

Het ironische aan het stuk is dat Bright zelf de laatste tijd veel ‘aanwezige’ banners heeft geplaatst van SonyEricsson en Mini. De reacties op de post waren dan ook best fel. Bright heeft gelukkig een mooi publiek die de discussie niet uit de weg gaat.

Nu is het hopen dat internetters niet massaal Ad blockers gaan installeren. Helaas kan je deze menigte slecht beinvloeden of sturen. Misschien een banner campagne inzetten?

Share and look smart:Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
0

Michael

Michael is mede-oprichter van Pop the Campaign en werkzaam als creative lead in Amsterdam. Twitter: @mkouwenhoven

You may also like...