Het Facebook tijdperk is aangebroken

Afgelopen week plaatste Hyped een artikel waarin werd gesteld dat Facebook dit jaar 1 miljard dollar zou gaan omzetten. Dat een gedeelte van deze omzet wel eens in Nederland gerealiseerd zou kunnen worden, bleek uit een online onderzoek voor het VEA Evenement Top of Flop van afgelopen week. Niet geheel verrassend gaf 85% van de 293 deelnemers aan het onderzoek aan dat ze in 2010 meer geld in social media gaan investeren. Open deur zou ik zeggen. De grote verrassing die het onderzoek opleverde is het feit dat men aangeeft meer in Facebook (70%) te gaan investeren dan in Hyves (40%).

Dit leek ons een goede aanleiding om eens de mogelijkheden van Facebook als marketingplatform voor merken op een rij te zetten. Er zijn grofweg 3 mogelijkheden waarop je als merk Facebook kunt gebruiken om in contact te komen met consumenten via adverteren en/of participeren: Facebook Ads, Facebook Pages, Facebook Connect en Facebook Share.

Facebook Ads
Facebook Ads zijn eigenlijk de Google Adwords van Facebook. Je hebt ze ongetwijfeld wel eens gezien aan de rechterkant van Facebook. Image, titel, korte omschrijving, link erbij en je bent klaar. Afrekenen is mogelijk op basis van CPC en CPM en je kunt makkelijk targetten op geslacht, leeftijd, opleiding etc. Deze ads worden voornamelijk gebruikt door affiliate partijen en webwinkels, maar langzamerhand weten ook adverteerders zoals Heineken en Bacardi hun weg naar deze tool te vinden.

Facebook Pages
De meest populaire tool voor merken zijn de Facebook Pages. Een pagina die eruitziet en die werkt als een gebruikersprofiel en waarmee merken hun fans en de vrienden van hun fans kunnen bereiken. Het mooie aan deze pages is dat Facebook leden ook werkelijk aangeven “I’m a fan” als ze lid worden van een branded Facebook pagina. Bekende voorbeelden zijn de Facebook pages van Coca Cola, Starbucks, Adidas Originals, Skittles en Pringles. Deze merken hebben inmiddels miljoenen fans verzameld op Facebook. Uitschieter hierbij is Starbucks die inmiddels meer dan 6 miljoen fans aan zich heeft weten te binden.

Als fans actief zijn op de Facebook page, worden activeiten ook weergeven in het nieuwsoverzicht van hun vrienden. Zo kunnen fans bijvoorbeeld op postings van het merk reageren of aangeven dat ze het leuk vinden. Maar ze kunnen ook foto’s en video’s uploaden, foto’s taggen, op polls reageren en forum berichten plaatsen. Het nieuwsoverzicht zorgt in feite voor mond-tot-mond-reclame naar een groter aantal personen. Een mooi voorbeeld hiervan is een recente campagne voor de opening van IKEA in Malmo Zweden waarbij gebruik werd gemaakt van de foto tagging mogelijkheid.

Naast de standaard mogelijkheden die de Facebook pages bieden, kunnen merken ook zelf “kaders” invullen met eigen apps. Starbucks zet dit bijvoorbeeld in voor user generated content, adidas Originals voor localisatie en augmented reality en Skittles gebruikt het om meer fans te werven. Het van oorsprong Nederlandse G-Star gebruikte het recent om promotie te maken voor hun Raw Reporters op de New York Fashion week.

Meer over deze apps kun je lezen op de Facebook developer pages. Voor het ontwikkelen van een app heb je wel een bureau nodig met de juiste technische kennis. Maar met een tool zoals Involver kom je ook echter al een heel eind als adverterder.

Facebook Connect
Je kunt als merk een Facebook Page aanmaken en deze als een aparte site beheren. Maar je kunt je merk website en je Facebook Page ook met elkaar integreren via Facebook Connect. Een mooi voorbeeld hiervan is de implementatie op CocaCola.com. Coca Cola laat hiermee direct zien wat er op zijn Facebook page gebeurt en tegelijkertijd is het een incentive voor niet leden om door te klikken naar Facebook en lid te worden.

Je kunt Facebook Connect ook echter gebruiken om bezoekers op je site te laten inloggen met hun Facebook profiel. De sites van MTV maken bijvoorbeeld heel goed gebruik hiervan.

Tot slot kun je Facebook Connect ook nog campagnematig inzetten. Een mooi voorbeeld hiervan is de actiesite voor de nieuwe Audi A1. Door middel van de Facebook Connect koppeling kun je je profiel gegevens automatisch ophalen en invullen en je kunt natuurlijk ook je Facebook vrienden uitnodigen om deel te nemen aan de actie.

Facebook Share
Facebook Share is eigenlijk een light variant van Facebook Connect waarmee je de inhoud van je site direct kunt delen op Facebook. Uitgevers zoals bijvoorbeeld de New York Times gebruiken deze functie zodat hun lezers direct het artikel op Facebook kunnen delen. Maar ook populaire bookmark en sharing diensten zoals AddThis hebben deze functionaliteit standaard verwerkt. Deze functie is natuurlijk ook echter bijzonder goed campagnematig in te zetten.

Meer cases en voorbeelden kun je vinden op Facebook Marketing en ook Inside Facebook is een echte aanrader. Samenvattend kunnen we wel zeggen dat Facebook enorm veel mogelijkheden biedt om als merk te communiceren met de consumenten die op dit platform aanwezig zijn. En dat zijn er inmiddels al 400 miljoen wereldwijd (waarvan 2,1 miljoen in Nederland). Helaas zijn er tot op heden nog weinig tot geen echt goede Nederlandse cases. Maar als we de deelnemers van het VEA Top of Flop onderzoek mogen geloven, komt daar in 2010 zeker verandering in.

Marcel van der Heijden deed voor zijn master scriptie aan de Erasmus Universiteit onderzoek naar het effect van merken op Facebook. Hij is freelance strateeg en project manager op het gebied van online branding en social media en oprichter en eigenaar van Brandshops.

Share and look smart:Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
0

Marcel

Marcel van der Heijden is eigenaar van Brandshops en is werkzaam bij Pudding and the Proof. Marcel heeft een HBO- en WO-studie doorlopen in Rotterdam en heeft tijdens zijn studie Generation Next opgericht. Na zijn studie werkte hij o.a. bij eFocus en IN10.

You may also like...