Het einde van de corporate website

Reclame in de vorige eeuw was totaal ingericht om een product te promoten en mensen naar de winkel te (bege)leiden. Vanaf midden jaren ’90 tot medio 2007 werd de doelgroep gevraagd om naar de website te gaan van het merk. Vervolgens werd men de webshop binnen geleid. Sinds de opkomst van social media, beseffen steeds meer merken hoe zij doeltreffend een sociaal kanaal in kunnen inzetten. De corporate website wordt steeds minder bezocht. De doelgroep ‘liked’ immers op Facebook, is lid van de Branded Hyve of het merk volgt op Twitter. Alle (voor de doelgroep relevante) informatie is daar immers aanwezig.

Steeds vaker zijn er reclames zichtbaar waarbij de ‘call to action’ zich richt op het sociale profiel van het merk. Van een Facebook page tot een  Twitter account, het is en blijft populair om hier naar te verwijzen. Het automerk Ford lanceerde deze zomer het nieuwe Explorer model exclusief op Facebook en gaf daarbij de doelstelling af van 30.000 ‘likes’. Via een banner maakte Ford het makkelijk direct fan te worden van het nieuwe product en binnen Facebook te interacteren met de doelgroep. Overigens is Ford één van de eerste merken die een doelstelling afgeeft in ‘likes’.

Het Amerikaanse Clorox Company is ook bezig met een groot offensief om te converseren via Twitter. Met banners worden schoonmaaktips gevraagd aan consumenten (met behulp van de hashtag #CloroxWipes). Elke 20ste tweet krijgt een Clorox schoonmaakpakket aangeboden.

Deloitte lanceerde kort geleden nog een branded Hyve om nieuwe werknemers te werven en geïnteresseerden in Deloitte te woord te staan. De zeer uitgebreide Hyve is nog uniek in zijn soort: het is geheel aangepast aan de huisstijl van Deloitte. De investering in het opbouwen van zo’n plek online kost veel tijd, maar Deloitte is wel één van de eerste bedrijven die zo’n grote stap neemt. Ook merken als DirkTransavia en Politie zetten Hyves actief in.

‘Converseren’ en ‘de dialoog aangaan’ zijn prominente adviezen voor bedrijven zoals Deloitte die op één van deze social media kanalen een plek hebben bemachtigd. Gewapend met een lijstje regels communiceren zij volgens het boekje.  Daar communiceren zij als mensen. Business-to-consumer gaat steeds meer richting consumer-to-consumer. Het merk wordt tastbaar. Allemaal doelstellingen die men juist voor ogen had met de corporate website.

Dan vraagt men zich toch af wat het nut tegenwoordig is van corporate websites. De corporate website, bij grote bedrijven vaak een grote kostenpost, verliest aan waarde. Het gesprek dat zij aan willen gaan, vindt plaats op andere platformen. Zeker wanneer  traffic uit campagnes wordt verwezen naar de sociale profielen, in plaats van de corporate website, vraagt men zich af: is de corporate website dan nog wel noodzakelijk? Of moeten bedrijven hun corporate website verplaatsen naar Facebook of blijft het een kanaal ‘ernaast’?

Share and look smart:Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
0

Michael

Michael is mede-oprichter van Pop the Campaign en werkzaam als creative lead in Amsterdam. Twitter: @mkouwenhoven

You may also like...