Foursquare als onderdeel van de marketingmix?

FourSquare is één van de snelst groeiende sociale netwerken ter wereld. De locatie georienteerde dienst maakt het mogelijk om in te checken op verschillende plaatsen in de wereld daarmee punten & badges te verdienen. Daarnaast kunnen gebruikers hun locatie delen met vrienden en bekenden via sociale platformen als Twitter en Facebook. Zoals elk sociaal netwerk moet ook FourSquare geld verdienen. Waar Twitter moeite heeft zijn businessmodel uit te rollen, lijkt Foursquare een vliegende start te maken. Hoe kan FourSquare bijdragen aan jouw bedrijf en/of diensten?

Korting als mayor
Als men vaak inchecked op een bepaalde plek is de kans groot dat ze mayor worden van deze plek en dit levert voordelen op. Bedrijven, vooral in de US, geven korting aan mayors omdat ze uitdragen dat ze de desbetreffende plek bezoeken. Starbucks doet het. McDonalds denkt het te gaan doen. In Nederland is het nog schaars, maar Selexyz (de boekhandel) doet het wel en is daarmee voorloper.

Selexyz maakt het mogelijk om in te checken bij elk filiaal van de boekhandel. Bij 10 checkins wordt de FourSquare gebruiker beloond met een gratis bestseller. De kans is ook groot als je inchecked bij een filiaal, dat je een boektip krijgt van vriend of vriendin.

Een voorbeeld van de kleine ondernemer die FourSquare inzet is Socialijs, de twitterende ijscoman. Als je inchecked op zijn plek waar hij op dat moment staat (in Utrecht) en daar de mayor titel pakt, krijg je een gratis ijsje.

Eigen badges
Elk merk zou wel een eigen badge willen, maar het niet weggelegd voor iedereen.  Starbucks had de primeur met de Baristas badge, een badge die je kon verdienen met 5 checkins in 5 verschillende Starbucks fillialen. Omdat een badge een visueel element is, blijft het aantrekkelijk voor alle merken. De kans is echter klein dat elk merk straks zijn eigen badge krijgt. Het badge-verdien-systeem zal ten alle tijden beschermd worden door FourSquare.

Ideale koppeling online / offline
Al jaren wordt er gezocht naar een goed mechanisme om online een koppeling te maken naar offline. FourSquare lijkt, mits de groei doorzet, een goede kans te krijgen om dit gat te vullen. Het netwerk beperkt zich niet tot grote retailorganisaties, zelfs kleine horecagelegenheden kunnen profiteren van FourSquare.

Al deze voordelen duiden erop dat FourSquare de komende jaren een onderdeel van de marketingmix kan gaan worden, maar veel ondernemers missen de kennis of ‘ballen’ om het in te zetten. Als meer bedrijven zoals Selexyz de sprong durven te wagen…

Bronnen:
http://bit.ly/doKDA2
http://bit.ly/aAAbmZ

Share and look smart:Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
0

Michael

Michael is mede-oprichter van Pop the Campaign en werkzaam als creative lead in Amsterdam. Twitter: @mkouwenhoven

You may also like...