Curiosity: Geen one-night stands, wel ‘lets make babies’

Op maandag 2 september hadden wij het genoegen om het jongste bureau van Nederland aan de tand te voelen. Desmond Lissone en Demian LaVigne zijn met twee partners Curiosity begonnen. Een nieuw bureau dat zich richt op het creëren van wederzijdse interesse tussen mensen en merken.

Curiosity

Lissone en LaVigne waren hiervoor succesvol actief bij Red Urban en wonnen verschillende prijzen voor campagnes voor Pepsi, ABN AMRO en Hi. Toch besloten ze hun kans te pakken en een eigen bureau te beginnen. “Bij Red Urban hadden we een gespreid bedje. We mochten dik werk maken voor prachtige klanten en de collega’s waren fantastisch. Maar we wilden toch ook de spanning van een eigen bedrijf. Zelf alles bepalen. En toen werden we gevraagd door Gert Jan Guldemond, die eerder Lowe/Draft en Selmore Lynx leidde, om samen iets te beginnen. Die kans konden we niet laten lopen.”

Curiosity is begonnen als onderdeel van het digital netwerk Makerstreet (van Joris van Heukelom – ex-directeur KPN, MTV en Sanoma) en dat geeft het bureau direct voordelen, anders dan vanuit het niets starten. “Makerstreet bestaat uit gespecialiseerde bedrijven met veel technische kennis. Maar het miste nog een onderdeel dat – vanuit strategie – creatieve en converterende campagnes kan aanbieden. Dat is Curiosity geworden. Binnen Makerstreet kunnen wij bij het ontwikkelen van campagnes putten uit de technische knowhow die de diverse bedrijven hier hebben. Andersom worden wij weer bij de diverse producten en websites betrokken om deze in de markt te zetten. ”

2013-09-02 13.09.07

Het bureau is gevestigd in een mooi pand aan de Prins Hendriklaan. Daar smeden de heren plannen om Nederlandse- én internationale merken voor zich te winnen. Niet elk merk past echter bij het bureau. “We focussen ons echt op de lange termijn. We gaan dus niet voor kortstondige campagnes zonder visie, maar willen ons verbinden aan merken die verder kijken dan hun neus lang is. Dus merken die willen innoveren en beseffen dat als ze geen waarde toevoegen ze op termijn de strijd zullen verliezen.”

Curiosity wil het verschil maken. Dat betekent dat ze een verhaal te vertellen hebben dat verschilt van andere bureaus. Lissone legt uit hoe ze zich willen onderscheiden van de concurrentie. “Wij vinden dat wat wij leveren bij moet dragen aan een consistent merkbeeld, leidend tot duurzame groei. Hiermee zeggen we meteen: voor quick and dirty of hit and run hoef je bij ons niet te zijn. Natuurlijk maken ook wij reclame met als doel iets te verkopen, maar reclame moet volgens ons ook iets toevoegen, iets groots in gang zetten. Geen one-night stands, maar wel ‘lets make babies’-sex.”

Daarmee is Curiosity niet zomaar in een hokje te plaatsen. Kijkend naar de rol die het bureau aanneemt, is Curiosity meer strategisch creatief dan reclamisch of actiematig. “We willen de relatie tussen de mens en het merk centraal stellen. Goed definiëren waar het merk voor staat en daar, zoals onze propositie vermeld, ‘interest’ voor creëren. Naast een merk voor consumenten interessant(er) maken staat ‘creating interest’ ook voor het toevoegen van waarde. Zorgen dat het merk meer betekent dan het product alleen. Mensen dusdanig “belonen” dat ze terug komen voor meer.”

Aan ambitie ontbreekt het de heren niet. Ze kijken met bewondering naar grote internationale bureaus zoals Droga5, BBH en Fred & Farid en hopen de komende tijd een gezonde groei door te maken. En waar dat over 3 jaar eindigt? De heren mijmeren over Argentinië, Turkije, Brazilië of Berlijn. Maar eerst Curiosity Amsterdam groot maken.

Share and look smart:Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on LinkedIn0Share on Google+0

Dimitri

Dimitri is mede-oprichters van Pop the Campaign en werkzaam als creative lead in Amsterdam. Twitter: @D13M

You may also like...