Column: Stop met Likes verzamelen…

Facebook anno 2011. We posten, commenten, sharen en liken er de hele dag op los. Niemand kijkt er meer van op. Het is een onlosmakelijk onderdeel geworden van ons dagelijkse leven. Maar bij wie dit duidelijk nog niet het geval is, zijn de Nederlandse merken.

De meeste Nederlandse merken komen vaak nog maar net kijken op Facebook. En gedragen zich daarom als het nieuwe jongetje in de klas. Ze kennen nog niemand, hebben ook niet echt gesprekstof, maar willen wel heel graag door iedereen aardig gevonden worden.

Niets mis mee, zo gaan die dingen. Maar, wat wil nou het geval? Onder die nieuwe jongetjes bevinden zich er een aantal die het niet zo goed snappen. (Laten we ze weer even merken noemen, want die metafoor is nu wel duidelijk).

Merken die nieuw zijn op Facebook draaien de boel vaak om. Ze willen eerst leuk gevonden worden en dan beloven ze een goed gesprek. Op hoeveel fanpages zie je niet grote pijlen naar de Like button? Net alsof de mensen die vaak langer op Facebook zitten dan zijzelf, de Like button niet kunnen vinden…

Het lijkt ook vaak een doelstelling van marketeers die niet goed weten hoe ze het succes van dit ‘nieuwe medium’ moeten meten. Óf (deze is ook leuk) ze willen eerst een kritische massa verzamelen om vervolgens een band op te bouwen met hun ‘fans’…

Op Facebook moet je sociaal zijn vanaf het eerste moment en bouwen aan lange termijn relaties. Marketeers én creatieven (!) moeten eens wat vaker denken aan dat nieuwe jongetje in de klas, voor dat ze aan een Facebook actie beginnen. Niet het aantal, maar de kwaliteit van het contact en interactie doen er toe.

Dus creatieven: Zet je hakken in het zand als ‘Likes verzamelen’ de doelstelling in je eerstvolgende briefing is. En marketeers; Focus meer op kwaliteit dan op kwantiteit. En zorg voor een goed verhaal. Dan word je vanzelf het populairste jongetje van de klas.

Door: Merlijn van Vliet (25), creatief bij activatiebureau Fitzroy

 

Share and look smart:Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
0

Merlijn van Vliet

Merlijn is een gastblogger bij Pop the Campaign en werkt als creatief bij Fitzroy in Amsterdam.

You may also like...