Can you hear the train coming?

Het Britse Network Rail voert (net als organisaties in vele andere landen) campagne om de veiligheid rondom het spoor te vergroten. M&C Saatchi creëerde daarom een experiment, virale film en online test om de bewustwording rondom de herkenning van een trein te vergroten. Met in de hoofdrol, twee Britse rappers die als proefpersoon diverse levels moesten doorlopen. Met niets anders dan hun gehoor en intuïtie, tonen zij aan hoe lastig het is om de richting van deze geluiden te herkennen.

Online kun je zelf de test doen, door een applicatie op YouTube. Deze applicatie werkt met Binaural 3D geluiden, waardoor je de trein echt 360 graden om je heen kunt horen. Met het uiteindelijke doel om iedereen bewust te maken dat treinen een stuk stiller zijn, dan je denkt. Door ook diverse omgevingsgeluiden toe te voegen, is het moeilijker dan je denkt. Het schijnt  ook dat je hersenen een vorm van ‘overload’ krijgt van alle signalen. En dat kan fatale gevolgen hebben.

Een interactieve en spannende test, natuurlijk een stuk serieuzer dan Dumb ways to die, wat hetzelfde doel had. Maar het toont wel aan dat voorlichtingscampagnes creatiever, spannender en interactiever kunnen zijn.

Share and look smart:Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
0

Dimitri

Dimitri is mede-oprichters van Pop the Campaign en werkzaam als creative lead in Amsterdam. Twitter: @D13M

You may also like...