Branded Hyves steeds populairder

Hyves is een populair platform in Nederland. Met 8 miljoen leden en  ontelbare pageviews per dag is het een interessant platform voor (online) reclamebureau’s. Met 9 Hyves-gerelateerde Spinaward nominaties, verslaan ze elk ander Nederlands internetplatform. Indrukwekkende cijfers.

Adverteren op Hyves is populairder geworden, het aantal campagnes is de laatste jaren toegenomen. Het bekendste Hyves product is de zogenaamde Hyvertising pagina, waarbij een campagne zich afspeelt in de Hyves omgeving. Met slimme koppelingen worden deze acties verspreid onder vrienden en familie.

Andere merken kiezen echter voor een constante aanwezigheid in de vorm van een ‘Branded Hyves’. Verschillende merken hebben zo’n pagina, maar zijn niet altijd de oprichter/eigenaar zoals de H&M Hyve, opgericht door fans. Bedrijven nemen tegenwoordig steeds vaker de controle en kiezen voor een ‘Branded Hyve’ en daarmee voor een constante aanwezigheid binnen de Hyves omgeving. Hieronder een overzicht van een aantal mooie Branded Hyves voorbeelden met een korte omschrijving:

G-Star
G-Star is al enkele jaren actief op Hyves en mag zich gerust voorloper noemen. De pagina is prachtig aangekleed en bevat het laatste campagne materiaal (zoals nu met de prachtige Liv Tyler foto’s van Anton Corbijn). De pagina bevat een animerend panel met campagne foto’s en zet foto’s en video’s centraal binnen de pagina. (19315 leden)

Transavia
De Nederlandse vliegtuigmaatschappij Transavia heeft ook een Branded Hyve waarbij zij binding met (potentiele) passagiers/reizigers proberen te realiseren. Transavia zet de Hyves zelfs in als service kanaal: Elke krabbel wordt beantwoord door een medewerker van Transavia. Verder toont de pagina verschillende bestemmingen die aangeboden worden door Transavia. (2987 leden)

Politie
Als je merk onder druk staat (zeker na alle gebeurtenissen rondom een politieagent in Rotterdam Rijnmond) is het verstandig om een aanspreekpunt te creëren. De timing had niet beter gekund, maar dit is niet opzettelijk. De politie heeft vorige week een mooie Branded Hyves gelanceerd om werken bij de politie te stimuleren. Deze Hyve heeft een unieke feature:  een live chat tijdens kantooruren. (Pas 184 leden..)

Voordelen en nadelen
Het bijhouden van een Branded Hyves kost tijd. Het is een stukje community management dat veel bedrijven niet in huis hebben. Toch kan het wel iets opleveren. Directe sales zijn lastig, maar een stabiele relatie onderhouden met potentiële geïnteresseerden levert op lange termijn voordelen op. Daarnaast is het een prima base voor je merk en voor toekomstige (actiematige) campagnes.


Share and look smart:Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
0

Michael

Michael is mede-oprichter van Pop the Campaign en werkzaam als creative lead in Amsterdam. Twitter: @mkouwenhoven

You may also like...