An evening with Brian Solis in Rotterdam

Brian Solis is een marketing entrepeneur, schrijver en spreker. Zijn werkveld raakt de vlakken van PR, social media en nieuwe marketingtechnieken. Hij is veelgeprezen door zijn bestseller Engage en heeft daarnaast vele boeken geschreven over en rondom PR en marketing. Ter promotie van zijn boek bezocht hij ook Nederland. Een inspirerende avond volgde.

The rise of the social consumer
Solis zette direct de toon met zijn visie. Hij start met The rise of the social consumer , ook wel bekend als influencers. Dit is een nieuwe generatie die anderhalf keer vaker online te vinden is dan ‘normale’ consumenten. Deze social consumer heeft macht en uit dat via een tweet, een checkin of een like. Solis noemt dit een vorm van social currency. Een nieuw betaalmiddel, waarmee deze consumenten een merk kunnen promoten en uiting geven van het gebruik of bezit van een product. De waarde voor merken van dit betaalmiddel betaald zich niet direct uit in geld, maar in bereik. Zo is de data binnen Foursquare veel belangrijker dan de game zelf.

Er zit wel een nuance in dit betaalmiddel. Een tweet bijvoorbeeld is laagdrempelig en eenvoudig te creëren. Een checkin vraagt meer. Consumenten willen ook vergoeding voor hun checkin en verwachten dat ook. Ze maken tenslotte reclame voor het merk. Maar de meeste retailers zijn hier nog niet klaar voor.

Walmart wel. Zij voerde een experiment uit op Facebook. Wanneer zij 5000 kregen, zouden zij een speciale deal vrijgeven. Iedereen profiteert. Het merk had binnen een aantal dagen de 5000 likes binnen. Maar het gaat niet zozeer om de deal, maar om de likes. De like is een vorm van endorsement (waarde). Een gemiddelde Facebook gebruiker heeft bijvoorbeeld 130 vrienden. 5000 likes maal 130 = 650.000 mensen. Het bereik is enorm.

Shared Experiences
De toekomst voor merken zit in ‘shared experiences’. Tweets, checkins en likes zijn ‘social objects’ en werken als een katalysator voor merken. Je deelt hiermee alles met je netwerk en de beperkingen en grenzen zijn laag. Denk aan de 140 karakters bij Twitter of het geven van een like. Ook worden sommige ‘social objects’ gedeeld. Kijk bijvoorbeeld naar tweets die gekoppeld zijn en worden aan Linkedin of Facebook. Hierdoor vergroten consumenten hun bereik, soms wel maal drie. Ook zie je hele nieuwe kanalen ontstaan rondom betalingen. Kijk bijvoorbeeld naar American Express die hun diensten en communicatie doorzetten naar Twitter.

@popthecampaign heeft zojuist het boek Engage gekocht voor $19,99 met #AMEX

Concurreren om aandacht
Elk merk concurreert om aandacht. En aandacht is schaars. Een retweet als shared experience is een mooi voorbeeld om de aandacht te vestigen. Maar de levenscyclus van zo’n campagne is heel kort. Kijk bijvoorbeeld naar de Old Spice campagne die iedereen wel gezien heeft het afgelopen jaar. In twee dagen tijd is het aantal tweets van 2.000 naar 91.000 gegaan. Maar een dag later zat het gemiddelde weer terug op 2.000.

Old spice tweets

Dit leert ons dat niet Moustafa of een creatie het verschil maakt, maar een shared experience (tweets over Moustafa van je vrienden), maken het verschil. Daardoor ga je kijken. Realiseer dus je wie jouw influencers en zorg dat de ervaring deelbaar is.

Belangrijk om te beseffen is ook dat sociale conversaties nooit stoppen. Sociale conversaties zijn continue gaande en vereisen blijvende aandacht vanuit het merk. Er moet budget worden vrij gemaakt voor mogelijkheden. Daarnaast is het verstandig om een communitymanager aan te nemen om blijvende prikkels te delen en te stimuleren.

Hybrid theory
Solis heeft een heldere theorie hierop geschreven, genaamd de Hybrid Theory. Een theorie gebaseerd op een ideale koppeling tussen advertising, marketing, PR en Customer service. Hierbinnen ontwikkelen sociale ideeën zich perfect en beheer je ook direct de continuïteit.

The next web
Nu web 2.0 steeds meer achter ons ligt is het tijd om vooruit te kijken. Iets dat Solis ‘The next web’ noemt. En centraal hierin staat context. Context is king. En dat lijkt nu nog lastig, want Twitter haalt bijvoorbeeld elke vorm van context weg. Je hebt immers maar 140 karakters. Context zorgt er daarnaast voor dat de focus niet ligt op massaliteit, maar juist op relevantie. Het gaat erom dat je de juiste personen bereikt. Begin bij de influencers. Zij delen de shared experience.

Na de presentatie antwoordde Solis nog tal van vragen. De belangrijkste of meest geanticipeerde gaat natuurlijk over de ROI van social media. Solis noemt dit lastig. De belangrijkste vraag is: Wat wil je ervoor terug. Definieer dat en leg het parallel aan je strategie. Er moet een balans zijn tussen kosten en uitgaven, maar leergeld betaal je altijd. Daar is de de R van ROI ook alleen maar door jezelf te bepalen. En niet alleen in dollars. Wellicht in Social Currency?

Share and look smart:Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
0

Dimitri

Dimitri is mede-oprichters van Pop the Campaign en werkzaam als creative lead in Amsterdam. Twitter: @D13M

You may also like...