89 fans from 1989

Gisteren vonden de Dubai Lynx Awards plaats. De ‘Cannes van het middenoosten en Noord-Afrika’ deelden de internationale reclameprijzen aan die kant van de wereld uit. Coca Cola was een van de grote winnaars gisteren. Het merk en haar bureau Elephant wonnen een ‘Integrated Grand Prix’ voor de campagne ’89 fans from 89′.

De campagne draaide om de WK-kwalificatiewedstrijd tussen Egypte en Algerije. Dezelfde (beslissende) wedstrijd is in 1989 ook gespeeld en zorgde ervoor dat Egypte, voor het eerst in de WK-geschiedenis, mocht aantreden tijdens het WK 1990 in Italie. Voor deze campagne ging men via radioprogramma’s, TV commercials en online op zoek naar 89 aanwezigen van deze grootse gebeurtenis (voor voetbalfans). Nadat deze 89 fans gevonden waren, verscheen bovenstaande documentaire als commercial. Via het online platform konden Egyptische supporters t-shirts bestellen met ‘I was there’ bestellen en werden de steden versierd met Billboards met dezelfde tekst erop.

Het resultaat was dat ruim 20.000 Egyptische supporters in deze t-shirts op de tribunes verschenen en hierdoor Coca Cola een relevante rol lieten spelen in hun herinnering bij deze wedstrijd. Egypte kwalificeerde zich namelijk in de laatste seconde van de wedstrijd door middel van een dubieus doelpunt. Maar het verhaal wat achterblijft: They were there! Een knap staaltje storytelling rondom het Coca Cola thema ‘happiness’ en voetbal.

Share and look smart:Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
0

Dimitri

Dimitri is mede-oprichters van Pop the Campaign en werkzaam als creative lead in Amsterdam. Twitter: @D13M

You may also like...