Cross Border Creativity

Dit artikel is geschreven door gastblogger Matthijs Roumen, één van de deelnemers van Cross Border Creativity. Stel dat je de vrijheid hebt om topcreatieven de oren van het lijf te vragen over werkwijze, creativiteit en de vibe die ons vakgebied te bieden heeft, wat leer je dan? Met die gedachten trokken we, zes Rhinoflyers vanuit verschillende disciplines, vorig jaar de stoute schoenen aan en schreven we een brede groep van verschillende creatieven in London aan. Het resultaat was een wervelende week bomvol learnings.

Dit jaar deden we opnieuw onze inspiratietrip, maar dan in Berlijn. We spraken met topcreatieven van EdenSpiekermann, Jung von Matt, Heimat en TLGG. De essentie van onze trip vatten we samen in deze post met vier concrete learnings: Maak opdrachtgevers deel uit van je proces, haal het onderste uit de kan als het om écht creatief werk gaat, fake geen emoties (daar prikt de kijker doorheen) en laat je opdrachtgevers zien dat er een (consumenten)behoefte is.

1. EdenSpiekermann: Maak opdrachtgevers deel uit van het proces
Bij EdenSpiekermann spraken we met Kees Romkes (Quality Manager) en Steven Cook (Creative Director & Partner).

1

Learning: Maak opdrachtgevers deel uit van het proces Naast de slimme splitsing in drie pijlers van dienstverlening (Brand Design, Digital products, Service design), was met name de manier waarop Agile binnen hun proces een rol speelde, een groot onderdeel van het gesprek. Bij Rhinofly werken we al tijden met SCRUM, iets wat bij EdenSpiekermann nóg meer een rol speelt. De manier waarop EdenSpiekermann op gelijke voet staat met een opdrachtgever, en ver gaat in het opvoeden van een opdrachtgever om op een Agile manier veel invloed te hebben op het ontwikkel – en zelfs designproces, was daarbij een leerzame opsteker.

2. Jung von Matt: Mobiliseer je interne troepen om het onderste uit de kan te halen
Bij Jung von Matt spraken we Marlon von Franquemont (Art Director), een van origine Nederlandse creatief en door het indrukwekkende niveau van Jung von Matt er maar eens een sollicitatie aan waagde. En met succes. In de indrukwekkende balzaal van Jung von Matt spraken we met hem over kwaliteit van werk en interne motivatie.

2

Learning: Mobiliseer je interne troepen om het onderste uit de kan te halen We kennen het allemaal. Goed (creatief) werk dat om wat voor (politieke) reden de executiefase niet haalt of gedegradeerd wordt tot een klein onderdeel van een integrale campagne in plaats van de showsteler voor het grote publiek. Of juist een klein maar goed idee wat kan uitgroeien tot een campagne. En daar hebben ze bij Jung von Matt iets op gevonden. Regelmatig wordt bij Jung von Matt een award uitgereikt waarbij goed werk de kans krijgt op een podium. Het gaat alsvolgt: Heb je een geniaal idee verzonnen dat het nét niet heeft gehaald? Of bedenk je met je creatieve maatje een onwaarschijnlijk goed concept op een vrijdagmiddag in de kroeg? Dan stuur je die intern in. De gehele creatieve directie (en dat zijn nogal wat zwaargewichten) buigt zich over de concepten. Win je? Dank maakt het account team zich hard voor het verkoopbaar maken van de plannen. Dat dit soort concepten doorgaat blijkt uit de praktijk. Logisch, want het heeft een goedkeuring van de beste creatieven die Duitsland kent.

Een treffend voorbeeld is de Mercedes Magic Body Control spot. https://www.youtube.com/watch?v=nLwML2PagbY Deze commercial komt voort uit bovengenoemde awards. Eerder is dit een onderdeel geweest van een microsite waarin het principe van Magic Body Control werd toegelicht. Nu kreeg het de kans om te schitteren in een campagne die meerdere awards heeft gewonnen.

3. Heimat: Fake geen emoties, daar prikt de kijker doorheen
Op onze vraag aan Heimat of de Creative Director van de ‘All eyes on the S4’ campagne tijd had voor koffie, kregen we als antwoord dat het hele S4 team wel zin had om met ons te lunchen en van gedachten te wisselen over creatief werk. Gaaf! Dit terwijl ze twee dagen verwijderd waren van de S5 lanceringscampagne. We spraken daarom met Lucas Schneider (Art Director), Michael Schachtner (Creative Director) en Alexander Münzer (Producer) over het produceren van een complexe klus als dit en hoever je kan gaan in het publieke domein.

3

Learning: Fake geen emoties, daar prikt de kijker doorheen De meest wijze les? Fake geen emoties. De S4 campagne was echt. Geen acteurs in de hoofdrol, maar echte voorbijgangers. En als je de casevideo terugkijkt zie je dat niet alleen, dat voel je. https://www.youtube.com/watch?v=CsGlzu2NzX0&feature=kp De reden? Als je er toch acteurs neerzet, dan zie je dat aan alle kanten. Het zal mensen minder raken. De emoties komen lang niet zo goed uit de verf. Ga je voor een casevideo case, werk dan met echte voorbijgangers.

4.TLGG: Laat zien dat er een (consumenten)behoefte is en faciliteer de oplossing (toekomstgericht)
Bij TLGG spraken we met een heel team van mensen; Eduardo Illanes Kurth, Nicol Hartz, Alexander Paulski, Joeri Rodenburg Anne-Lena Hoor . Dit digitale bureau van 100+ man heeft naam gevestigd als eerste social media bureau van Duitsland en focust zich nu op de toekomst van (digitale) media en probeert merken daar een voorsprong in te geven.

4

Learning: Laat zien dat er een (consumenten)behoefte is en faciliteer de oplossing (toekomstgericht) Aangezien social en privacy in Duitsland een complexe plek in neemt gezien de geschiedenis van het land, heeft TLGG er voor gekozen om zich te richten op de essentie van deze tak van sport; interactie met de doelgroep. Dit is waar ze merken in adviseren, op welke manier dan ook. Ze laten hun opdrachtgevers zien waar hun bedrijf over 5 jaar staat en welke rol social hier in zal spelen. Om dit toekomstbeeld te bereiken begeleid TLGG merken in een “digital transformation”.

Share and look smart:Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
0

Michael

Michael is mede-oprichter van Pop the Campaign en werkzaam als creative lead in Amsterdam. Twitter: @mkouwenhoven

You may also like...