Olympisch reclame geweld

Morgen starten de 27e zomerspelen in Londen. En bij een sportevenement dat groter is dan het EK en de Tour tezamen, horen ook olympische reclames. Hierbij onze favorieten.

Londen heeft het voorrecht om als eerste en enige stad de Spelen voor de derde maal te organiseren. De Britse hoofdstad heeft alles uit de kast getrokken, maar ook in de reclames lopen de Britten voorop. In willekeurige volgorde hierbij wat eyecandy om in Olympische sferen te komen voor morgenmiddag. Wat ons nu al opvalt is dat het lijkt alsof alle Nederlandse adverteerders hun sponsorkruit verschoten hebben tijdens het EK. Op de ‘Up Holland Up‘-campagne van Volkswagen na, is er nog geen enkele (nieuwe) spot van een Nederlands merk dat ‘onze’ helden steunt.

Update: BBC Opening sequence
Ook Kellogs heeft een prachtige commercial gemaakt met in de hoofdrol schoolslagzwemster Rebecca Soni.

BBC Opening sequence
Onze buren van Fontanel plaatsten vanmorgen de opening sequentie van de BBC online. Een lust voor het oog, dankzij de motion graphics van Passion Pictures en voor het oor door de muziek van Elbow. Indrukwekkend, sfeervol en de Olympische lat hoog leggend.

 

Channel 4 – Superhumans
De Britse zender Channel 4 zendt met trots de Paralympics uit die traditioneel na de Olympische Spelen plaatsvinden. Even traditioneel is het onterecht gebrek aan aandacht van media en merken. Dat maakt de spot van Channel 4 nog mooier en overklast (vinden wij) alle Olympische uitingen.

 

P&G – Best job in the world
Procter & Gamble waren er vroeg bij met deze mooie sfeervolle spot rondom de rol van moeders bij de ontwikkeling van Olympische helden.

 

Adidas – Take the stage
Adidas is sponsor van Team GB (Groot Brittannië) en laadt haar sponsorschap met een serie die voortborduurt op haar All in propositie. Onderstaande video is de algemene introductie, maar ook de Take the stage video met schoonspringer Tom Daley is de moeite waard.

 

Adidas – David Beckham
Om naast bovenstaande campagne haar band met de Britten echt te bewijzen, heeft Adidas Brits icoon David Beckham bereid gevonden om mee te werken aan een stunt en Britse supporters te verrassen met een Kodak-momentje. Iets wat het merk eerder in Amsterdam bij Ajax deed.

 

Nike – Find your greatness

Net als concurrent Adidas heeft ook Nike een thematische propositie voor de Spelen: Find your greatness. Mooi uitgebeeld in onderstaande spot, maar ook in die met Paula Radcliffe en Mark Cavendish. Bekijk ze allemaal op het speciale kanaal op YouTube.

 

The Times – Paper of Records of Michael Johnson
Ook al is The Times niet het officiele medium van de Olympische Spelen, is het wel zeker een Olympische krant. Door de vele medaillewinners die het medium in dienst heeft, bewijst het haar band met de Spelen. Zo ook meervoudig Goude medaillewinnaar Michael Johnson.

 

Old Spice
Het meest virale merk van 2010 en 2011 haakt ook in op de Olympische Spelen met een oppeppende commercial.

 

Rona 2012
RONA is trouw supporter van de Canadese Olympische ploeg. Zij tonen haar support in deze heroische estafettetocht richting Londen.

 

Olympic Vermin
Een geheel andere kijk op de Olympische Spelen, door Ameal Isnard en Leo Bridle. (Via @adverblog)

 

Coca cola – Move to the beat
Britse DJ en producer is een jaar bezig geweest met het componeren van het themanummer van Coca Cola tijdens de Olympische Spelen. Resultaat is Move to the beat, waarbij hij gebruik maakt van het geluid van diverse sporters.

 

Cadbury – Stars vs Stripes
Al sinds de bekendmaking van de locatie van de Olympische Spelen is chocolademerk Cadbury bezig met een strijd tussen ‘Spots’ & ‘Stripes’. Nu de Spelen echt starten, verschijnt de officiële commercial, waaruit blijkt dat de Olympische gedachte niet alleen op land leeft, maar ook in de zee. Olympic Finding Nemo.

Mis je iets? Reageer onderaan en we zetten hem erbij.

Tags: , ,


Dimitri is mede-oprichters van Pop the Campaign en werkzaam als strategic creative in Amstelveen. Twitter: @D13M
  • Pingback: Gouden Olympische spots

  • Dimitri Hubregtse

    Update: Ook Becel en Dove hebben Olympische campagne – Dove: bit.ly/QkLJf7 Becel: bit.ly/QkLMrk (via @gonniespijkstra)

    Al zitten deze wel op een andere lijn dan bovenstaande.

       0 likes