Top of the Pops met Peter van Rij

Op 21 januari trad Adformatie naar buiten met het bericht dat Accenture één van de twee finalisten was in de Vodafone/Ziggo pitch. Op dat moment krabbelde ik mij even achter de oren. Accenture, hoe dan? Het gerucht was er al langer, maar nu lijkt het alsof consultancies daadwerkelijk voet aan de grond krijgen in reclameland. Hoog tijd om eens iemand tekst en uitleg te laten geven. Peter van Rij begon recentelijk bij Accenture en schijnt een licht op vragen van wellicht veel creatieven.

Hoi Peter, hoe is het met je?

Ik mag niet klagen. Ik ben getrouwd met de leukste én mooiste vrouw van de wereld. We hebben twee meiden waar we ontzettend veel lol aan beleven. En qua werk zit ik nu in een fase van mijn carrière dat ik meer leer dan ooit. Het had slechter gekund.

Je bent sinds september 2018 weg bij Ogilvy. Viel dat zwaar?

We hadden een ontzettend leuke vloer bij Ogilvy. En dan heb ik het zeker niet alleen over de creatieven. Op elke afdeling zaten leuke en getalenteerde mensen. Wat dat betreft was het zeker niet makkelijk om op te zeggen. Want veel van die mensen hebben we zelf aangenomen.

Maar ik vond het ook belangrijk om naar mijn gevoel te luisteren. Het was duidelijk dat we niet op een lijn zaten binnen de directie, dat was al een tijdje zo. Toen heb ik voor mezelf de knoop doorgehakt.

Het klinkt misschien gek voor iemand die zelf is opgestapt, maar ik had het voor geen goud willen missen. Ik heb er enorm veel van geleerd en ben trots op wat we allemaal hebben bereikt. Zeker in 2018 hebben we met goed werk flink gescoord op de belangrijkste prijzenfestivals. Voor klanten die dat eigenlijk helemaal niet gewend waren. Dat vind ik nog het allermooiste.

Je nieuwe avontuur liet niet lang op zich wachten. Je bent nu, nog steeds samen met Martijn, CD bij Accenture. Hoe kwam dit op je pad?

Blijkbaar stonden we op een lijstje bij Accenture Interactive. Dus toen het nieuws bekend werd dat we bij Ogilvy waren opgestapt duurde het niet lang of we werden gebeld. Na een paar oriënterende gesprekken met Ron Vrijmoet kregen we een rondleiding aan de Marnixstraat. We maakten kennis met Nick Mueller, de creatieve baas van Mobgen en verantwoordelijk voor het experience gedeelte van Accenture Interactive. Toen kregen we voor het eerst een goede indruk waartoe het bureau in staat is. Naderhand zaten we in een cafeetje met elkaar wat na te bieren en toen merkte ik dat we allebei enorm enthousiast waren. En zoals je weet luisteren we altijd naar ons gevoel.

De consultancy firms timmeren flink aan de weg, jullie zitten bijvoorbeeld bij de laatste bureaus voor de Vodafone/Ziggo pitch. Is het anders werken bij Accenture? En zo ja, kan je dat duiden?

De afgelopen tweeëntwintig jaar heb ik voor de leukste en beste reclamebureaus van Nederland mogen werken. En op veel projecten die we hebben gedaan ben ik ook nog steeds hartstikke trots. Maar er waren ook regelmatig projecten bij waarbij Martijn en ik elkaar aankeken en zeiden: dit is helemaal geen communicatieprobleem. Als we daar vervolgens mee naar de klant gingen zei die vervolgens: Ik weet het, maar maak toch maar die campagne, dat levert minder gedoe op dan teruggaan naar de tekentafel.

Bij Accenture Interactive kijken we niet alleen met een communicatiebril naar een probleem. We kijken naar het hele proces en naar wat we daaraan kunnen verbeteren. Soms is de oplossing helemaal niet een campagne maar een kleine aanpassing in het product. Dat vind ik echt fantastisch. “Closing the gap between Brand Promise and Brand Experience” noemen we dat. Het is de heilige graal waar we bij Accenture Interactive hartgrondig in geloven. Veel merken beloven van alles, maar zodra je in de winkel komt of op hun site, of je komt in aanraking met hun klantenservice, dan valt er van die hele mooie merkbelofte vaak weinig meer te herkennen. Dat proberen we hier anders te doen.

Voor een consultancy agency zal het ook wellicht raar zijn dat jullie team zijn (normaal in de reclamewereld). Konden jullie je makkelijk aanpassen?

De term consultancy agency dekt niet helemaal de lading Dat voelt toch wat te beperkt, alsof boekhouders een reclamebureau zijn begonnen. In onze presentaties zeggen we: Accenture Interactive is een ‘Creative Agency’, een ‘Technology Powerhouse’ én een ‘Business Consultancy’, allemaal in één.

Als je dat weet dan is het ook niet meer zo gek dat er bij ons aan de Marnixstraat heel veel mensen zijn die dingen ‘maken’. Of het nou een app is, een e-commerce oplossing of iets met AI of AR. Toen we dat zagen voelden we ons ook meteen thuis. Deze mensen hebben hetzelfde DNA als wij, ze willen allemaal iets bijzonders maken. Sterker nog, we werken in teamverband nu met veel meer disciplines samen. Niemand die daar vreemd van opkijkt, iedereen steekt wat van elkaar op.

Wat kunnen we aan creatieve output verwachten van Accenture in 2019?

We hebben nét twee casefilms afgemaakt voor ADCN. Voor Smartify en KLM Hololens. Die projecten lagen er al, ze hadden er alleen geen goede strik omheen gemaakt. Superleuk om te doen.

Verder staan we aan het begin van een mooi avontuur. Op 1 mei openen we ons geheel verbouwde pand aan de Marnixstraat en starten we met de grootste experience agency van Nederland. We merken dat ons verhaal een snaar raakt bij klanten, dat is leuk om te zien. Ik verwacht dat we vaker mee zullen strijden in belangrijke pitches. Daar zullen we in ieder geval al onze energie in steken dit jaar. En dan zullen we aan het einde van het jaar wel zien wat dat heeft opgeleverd.

Je zult ook tegen bepaalde dingen aanlopen (bijv. aantrekken jong talent). Wat zijn nu nog struikelblokken voor Accenture?

Ik denk dat er helemaal geen struikelblokken zijn. Integendeel. Ik merk dat veel mensen nieuwsgierig zijn en langs willen komen om te zien wat we doen. Toen we nog bij Ogilvy en TBWA zaten moesten we ons uiterste best doen om mensen aan ons te binden met een digitale en technische achtergrond. Daar hoeven we ons nu niet druk om te maken want deze mensen zitten er bij ons genoeg. Nu zijn we juist op zoek naar mensen die campagnematig werk kunnen maken. Dat vind ik dan wel weer grappig. Die weten we natuurlijk wel te vinden. En anders zij ons wel. 

Het landschap blijft in beweging (contentbureaus, consultancy agencies etc. Waar denk je dat de reclame industrie naar toe beweegt?

Geen makkelijke vraag. Maar het is duidelijk dat het huidige model niet werkt. De agenda van de CMO vandaag de dag is enorm gefragmenteerd. Ik geloof dat een CMO met gemiddeld zeventien bureaus samenwerkt, die allemaal hun eigen ding doen. De budgetten zijn in zulke dunne plakjes verdeeld dat de worst eigenlijk nergens meer naar smaakt.

En dan is het bij bedrijven intern ook nog eens enorm gefragmenteerd. De CMO is verantwoordelijk voor de campagne, iemand anders is verantwoordelijk voor de website, hetzelfde geldt voor de klantenservice, voor de winkel, etcetera

Wij geloven dat de tijd rijp is dat alle disciplines veel meer gaan samenwerken. Daar is ook een belangrijke taak voor de CMO weggelegd. Hij of zij moet in staat zijn om alle onderdelen met elkaar te kunnen verbinden. Laat ik het zo zeggen: degene die daarin slaagt doet zichzelf een groot plezier want de kans is groot dat hij of zij de volgende CEO van het bedrijf wordt.

Welke (internationale) case van het afgelopen jaar zou je graag bij Accenture willen maken?

Accenture Interactive heeft in Ierland Rothco gekocht, het bureau dat verantwoordelijk is voor JFK Unsilenced. Dat is een case waar ik jaloers op ben. En als ik een beetje smokkel en naar 2017 kijk dan vind ik “Meet Graham” zelfs nóg beter, echt jaloersmakend goed. Allebei cases impact, én slim gebruik van data. Geen idee of we dat niveau kunnen halen hier in Amsterdam, maar het is altijd mooi om een doel te hebben.

Welke tip zou jij geven aan advertising studenten die vers van de academie afkomen?

Probeer, zeker in het begin van je carriere, zoveel mogelijk op te steken van andere disciplines. En als je weet waar je hart ligt zorg er dan voor dat je daar vol voor gaat, en zorg dat je de daar heel goed in wordt.

En werk samen met anderen die heel goed zijn in iets anders. Want er is niets leukers om samen iets moois te maken.

Share and look smart:Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
0

Michael

Michael is mede-oprichter van Pop the Campaign en werkzaam als creative lead in Amsterdam. Twitter: @mkouwenhoven

You may also like...