#RAWxCANNES 2015

Volgend jaar sta ik hier sowieso weer, werd er nog gezegd op de trap van de veel te vroege ochtendvlucht terug naar Amsterdam. “Hoe en wat precies weet ik nog niet, maar het gaat gebeuren”. Stichting RA*W was afgelopen week in het zonovergoten Cannes aanwezig voor de Lions en het was geweldig. Ondanks het kleine aantal slaapuren komen de 28 talenten met hernieuwde energie, ervaring en inspiratie terug. Dit waren een aantal RA*W hoogtepunten van een fantastische week.


Private Session #1 – Sedef Onar. Director of Talent, 72andsunny

tumblr_nqcu86ShOJ1usy9h4o1_500

Het was misschien wat preken voor de eigen parochie, aangezien Sedef en RA*W dezelfde missie hebben: Het ontwikkelen van talent in de reclame industrie. Het verschil is dat RA*W datgene mist in de Nederlandse industrie, waar Sedef Onar binnen 72andsunny het meeste uit haar werknemers wil halen. Op het dakterras van het Palais vertelde ze hoe haar opmerkelijke carrière haar van Turkije en Londen naar New York en LA voerde, terwijl ze haar eigen functie opzette. Die functie kwam voort uit het business plan dat ze had geschreven, voor zichzelf. Dat wil ze dan ook aan alle aanwezigen meegeven. Door je ambitie en wensen uit te schrijven, kan je het beste voor jezelf nagaan of je alle details helder hebt en of datgene wat je in je globaal in je hoofd hebt ook nog hout snijdt als het eenmaal op papier staat.


Arabs be like – Yousef Tuqan Tuqan
Een van de betere talks van afgelopen week werd gegeven door de jaloersmakend goed sprekende CEO van Flip Media. Zijn presentatie over het Midden-Oosten van nu werd dan ook met een langdurig daverend applaus afgesloten. In een logische opbouw vertelde hij hoe de culturele en maatschappelijke achtergrond van Arabieren bij heeft gedragen aan het feit dat er ondertussen een Arabische schapenhandelaar is die zijn waar via Instagram verkoopt. Het Midden-Oosten is een plek vol tegenstrijdigheden en uitdagingen. Social media heeft bijvoorbeeld de verhouding tussen burgers, censurerende overheden en merken compleet veranderd. Een grote kans voor merken om deze jonge doelgroep (75% van de Egyptenaren is jonger dan 25!) op nieuwe, innovatieve manieren te bereiken.

 

Private Session #2 – Pop Up Agency

IMG_20150624_094220 (1)Alleen al om de locatie was deze sessie er eentje voor in de boeken. In de vroege ochtend, na de Jonge Honden Slumber Party, verzamelde RA*W zich lekker low-budget in de buitenlucht. Helemaal in stijl voor het verhaal van de inspirerende heren van the Pop Up Agency die een exclusief voorproefje kwamen geven van het verhaal dat ze donderdag tijdens hun workshop zouden gaan vertellen. In plaats van, zoals het een normale Hyper Island student betaamt, stage te gaan lopen gingen ze de wereld over reizen om bij bureaus binnen 48 uur een briefing te kraken. Ze drukten alle aanwezigen op het hart om zichzelf gewoon naar binnen te bluffen. Fake it ‘till you make it works.


Trend spotting – Advertising company (co-)owned brands
Er is al aardig wat geschreven over het accelerator program van R/GA dat ze in 2013 op hebben gestart om reclame skills te koppelen aan startups. In de Grand Audi kwamen ze donderdagmiddag met vijf man sterk de gehele case presenteren. R/GA investeert in de startups die meedoen aan het programma, in ruil voor 5% aandelen. Waarmee R/GA dus direct mee profiteert van het succes van de startups en het werk wat ze daar voor doen. Ze leren en helpen de startups zichzelf beter in de markt zetten om investeerders aan te trekken, waarbij RG/A vanaf de productontwikkeling al nauw betrokken is bij het product. Een dag eerder presenteerde CP+B er een vergelijkbaar, maar toch ander verhaal. Zij hebben een manifesto geschreven waarin ze zich van agency naar startup company herpositioneren. Met het succesvol opzetten van merken als Angel’s Envy bourbon (verkocht voor meer dan $100M), Papa’s Pilar rum, Noll surfing and Dolomite outdoor gear zijn ze zowel klant als agency op hun eigen labels. In Nederland zien we bedrijven als Natwerk dat hun Brusco ondertussen bij de AH in de schappen heeft staan. Wordt het tijd voor bureau’s to put their money where their mouth is, in plaats van te wachten op een serieuze plek in de boardroom van de klant?

Met zo veel inspiratie te halen in Cannes, heeft RA*W verschrikkelijk veel content geproduceerd naast het volle programma. Voor het gemak wordt dat dan ook verzameld op de #RAWxCANNES Tumblr.

Share and look smart:Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
0

Jorrit

Jorrit is als Content & Community Consultant werkzaam in Amstelveen. Twitter: @JorritH

You may also like...