POPXRA*W – On tour met Lode

De komende dagen worden jullie op de hoogte gehouden van alles er in Cannes afspeelt door de jongens en meisjes van RA*W die dagelijks hun bevindingen met jullie delen. Zo kreeg gisteren een groep gretige RAUW-ers een persoonlijke tour van Lode Schaeffer. Kirsten Ohr (Account Manager bij Havas Boondoggle Amsterdam) doet verslag.

We zitten nog niet eens op de helft van de week en mijn eerste Cannes Lions-ervaring zie ik nu al als een groot succes; inspirerende sessies waaronder Private Speakers en dat in combinatie met zon, strand en feestjes. De comfortabele en luxe festival-omgeving maak je je al snel eigen en bijna zou je denken dat je niet anders gewend bent.

Na al een aantal grote internationale namen uit de reclamebranche te hebben gehoord, stonden we vanmiddag tegenover onze eigen reclamegoeroe Lode Schaeffer. Hij heeft ons meegenomen door een aantal genomineerde cases, die we met 27 kritische RA*W-ers hebben besproken.

On tour met Lode

We beginnen met een case van eigen bodem:

McDonald’s – MCTrax

McDonald’s ontwikkelde een interactieve placemat waarmee je zelf muziek kunt maken en aan de slag kunt gaan als DJ. In eerste instantie komen er reacties als “Wat heeft dit met McDonald’s te maken?”. Waarop één van de RA*W-ers aangeeft dat de case is ontwikkeld om engagement te verhogen onder de kinderen. Hoe langer we de case bespreken, hoe meer goede punten er naar boven komen. En zo komen we er gaande weg achter dat de presentatie van de case dan misschien niet optimaal is, maar het idee goed aansluit bij de doelgroep die McDonald’s wil aanspreken. “Aan reclames kun je zien wat er in de wereld gebeurd.” zei Lode tijdens onze rondleiding. Een goed voorbeeld hier van is:

Pink Ribbon – Check it, before it’s removed.

Onder andere Pink Ribbon speelde in op het feit dat Facebook afbeeldingen verwijdert van vrouwentepels. Ze plaatsten online foto’s van vrouwen die hun borst laten zien met de tekst ‘Check it, before it’s removed’. Meer uitleg heeft deze case dan ook niet nodig. Binnen korte tijd had de campagne een hoop awareness, doordat deze massaal gedeeld is op Social Media. Waarop Lode reageert: “Waarom vinden we awareness zo belangrijk? Als niemand iets gaat doen, heeft een merk er nog niets aan. Wat mij betreft mag iedere case uit een activatie bestaan en mensen aanzetten tot handelen.”

Een andere case uit de Activation & Promo categorie, is de case:

DB Export – Brewtroleum.

DB Export – biermerk uit Nieuw Zeeland – activeert om bier te drinken door te communiceren dat het goed is voor het milieu. Bij het brouwen van DB Export-bier wordt het restafval gebruikt om brandstof van te maken. De insteek is gedurfd; een biermerk in combinatie met rijden en tanken. “Ik zou het bij de review afgekeurd hebben, maar er volgende dag toch mee in m’n hoofd blijven zitten. Dit is een typisch voorbeeld van werk dat alleen wordt gemaakt als je klant je vertrouwt.” geeft Lode aan. En daar zijn we het eigenlijk allemaal mee eens. We vinden allemaal punten waarom het idee riskant is, maar als het werkt dan werkt het. Al met al een leuke en zinnige invulling van de interactieve sessie met Lode Schaeffer. Waar we niet alleen van hem geleerd hebben, maar ook van elkaar. Deze kennis nemen we weer mee in ons Cannes-rugzak, die inmiddels al aardig vol begint te raken.

Het laatste wat Lode ons nog meegeeft “Maak geen werk omdat je een prijs wilt winnen. Maak werk omdat je er achter staat”. En daar sluiten we deze middag mee af.

Share and look smart:Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
19Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
0

Dimitri

Dimitri is mede-oprichters van Pop the Campaign en werkzaam als creative lead in Amsterdam. Twitter: @D13M

You may also like...