Inspirerende side-projects van creatieven op FITC Amsterdam X

fitcamsterdam

FITC staat altijd garant voor een goede dosis inspiratie en meestal zijn het de side-projects van de sprekers die mij het meest verrassen. Je merkt dat als creatieven geen beperkingen vanuit een klant opgelegd krijgen en nieuwe disciplines uit proberen, er iets magisch gebeurt. In deze post de tofste side-projects die ik op FITC Amsterdam X tegenkwam.

De talk van de New Yorkse design studio ‘Anton & Irene’ ging volledig over hun eigen projecten. Sinds zij hun eigen studio gestart zijn willen ze dat elk jaar 60% van hun werk voor klanten is en 40% eigen projecten zijn. In 2016 was de verhouding zelfs andersom door de twee grote projecten ‘ The Misplaced series’ en ‘One shared house’.

De foto-serie ‘Misplaced’ was een eigen project van Anton en plaatste bekende New Yorkse gebouwen in een compleet andere omgeving. Bijvoorbeeld het Guggenheim dat midden in een vulkanisch landschap staat. Het was enorm moeilijk om de hoge gebouwen goed te kunnen fotograferen en daarnaast ook nog eens extreem lastig om ze in photoshop vrijstaand te maken en het perspectief kloppend te krijgen. Het eindresultaat is heel surrealistisch.

Misplaced Series

Irene is opgegroeid in een woongroep met lesbiennes in Amsterdam. Zij heeft daar de interactieve documentaire ‘One shared house’ over gemaakt. Een interactieve documentaire moet je enerzijds lean back kunnen bekijken, maar je moet ook echt de diepte in kunnen gaan met achtergrondinformatie. Dat was volgens Irene naast het uitschrijven van alle verhaallijnen echt een uitdaging. De website en de key visual zien er heel tof uit. De key visual is een fysieke kijkdoos van hun vroegere woonkamer en op deze manier kijkt ze zo zelf letterlijk terug op haar jeugd.

one shared house

De maker van de openings title van deze editie was de designer en creative developer Pak. Hij houdt zich veel bezig met generative art en artificial intelligence. Pak wilde kijken of hij een zelflerend algoritme kon schrijven dat inspiratie deelt. Het algoritme Archillect leert van het internet en zijn volgers en verandert zo continu. Een levend inspiratie archief dat beter cureert dan mensen. Op Twitter alleen heeft Archillect ruim 260.000 volgers en bereikt hij dagelijks 40 miljoen mensen. Sick!

archillect

De laatste spreker van dag 1 was de Brit Mr. Bingo met veel grove Engelse humor. Precies het soort spreker dat je tussen 17:00 en 18:00 nodig hebt. Mr. Bingo was het zat om voor klanten te werken en besloot alleen nog maar eigen projecten te doen. Hij begon het project ‘Hate Mail’ waar mensen hem konden betalen om een persoonlijke beledigende ansichtkaart naar iemand te sturen.

hate mail

Het project werd een gigantisch succes en goed opgepakt door de media en zelfs tentoongesteld in verschillende exposities. In 2015 besloot hij de kaarten via een Kickstarter project te bundelen als boek. Als promo voor de Kickstarter maakte hij zijn eigen rapvideo. Als backer van de campagne werd je bijvoorbeeld beloond met een keer samen dronken worden in de trein. Binnen 9 uur was het boek funded.

Andere toffe projecten die hij gedaan heeft zijn persoonlijke Valentijnskaarten voor singles. Zo kreeg je in ieder geval nog iets in de post. Je kon kiezen tussen de categorieën romantic, creepy en filthy. Ook heeft hij een advent calendar gemaakt die bestaat uit geïllustreerde mensen met een soort kraskaartlaag. Elke dag kras je iemands kleren weg. Wat een heerlijke talk.

De genoemde projecten zijn misschien niet zo technologisch als je zou verwachten bij FITC, maar wel inspirerend. Daarnaast waren er ook nog genoeg creatieve technologische hoogstandjes. Volgend jaar zeker weer.

Share and look smart:Tweet about this on TwitterShare on Facebook5Share on LinkedIn37Share on Google+0

Bas Gezelle

Creatief @ Kaliber. Toegewijd aan interactiviteit.

You may also like...