Iedereen haat reclame

iedereenhaatreclame

Afgelopen vrijdag, middenin een reclameblok van The Voice, mompelde mijn dochter (13) opeens vanachter haar iPad. “Pap.., waarom ben je eigenlijk reclame gaan maken als iedereen reclame haat..?” Deze existentiële vraag had ik niet zien aankomen op de vrijdagavond. Waarom was ik ook alweer gevallen voor het vak? En wat is er sindsdien gebeurd dat nu ‘iedereen reclame haat’? En als jongeren ons vak haten hoe gaan we dan in godsnaam nieuw talent werven…?

Op zoek naar antwoorden en reflectie besloot ik de vraag eerst maar eens op Facebook en LinkedIn te posten. Daar gingen vakgenoten direct los. “Iedereen is dol op reclame, alleen niet op dat soort in reclameblokken” waarop weer werd gereageerd “En niet op dat soort in banners, pre-rolls, spelletjes, apps…”.

Ook las ik de suggestie dat ‘reclamemakers zich beter met product innovaties zouden bezig houden dan inferieure producten achteraf te ‘framen’ met een lollig sausje’. Alsof creatieven de ‘sjoemelsoftware’ blunder hadden kunnen voorkomen.

Gelukkig ontving ik ook bemoedigende reacties als ’Hoe reageert je dochter als je haar vertelt dat door de succesvolle Bob campagne nu minder mensen met alcohol op achter het stuur kruipen?’ Met dat laatste zal mijn dochter het zeker niet oneens zijn. Maar dat pa ook de bedenker van NIX18 is wordt me minder in dank afgenomen.

Nu vraagt de ongenuanceerdheid van een puber ook wel om enige relativering. Puberdochters haten namelijk heel veel zaken. Variërend van regen, traag internet een gebroken nagel tot IS terrorisme. Dus reclame écht haten doen mijn dochter en de rest van Nederland natuurlijk niet. Want ondertussen kijken we wel met veel plezier naar The Voice.

En misschien ligt daar wel de grootste uitdaging voor creatieven. Laten we, naast nog beter werk maken, nadenken hoe we onze creativiteit kunnen inzetten om entertaining content te maken waar merken en producten echt een relevante rol in spelen. Geen geforceerde “Red Room” maar echte content als Red Bulls ‘Space Jump’ of de meer recente ‘Kaleidoscope’. Creatieve content die je wílt zien. Niet alleen online maar juist tússen die irritant lange reclameblokken op TV.

Joeri Jansen is creatief directeur bij Roorda.

Share and look smart:Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
54Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
0

Michael

Michael is mede-oprichter van Pop the Campaign en werkzaam als creative lead in Amsterdam. Twitter: @mkouwenhoven

You may also like...