Het verhaal achter Uncommon

Onlangs werd Uncommon aangekondigd. Een traineeship voor creatieven, strategen of andere reclamemensen die willen investeren in ander soortige ideeen. Wij spraken met één van de initiatiefnemers van Natwerk, Reinier Steures.

Hoe is Uncommon ontstaan?
Een aantal jaar geleden ben ik samen met 3 anderen RA*W gestart. Wij deden dit uit frustratie. We konden niet alles uit onszelf halen in ons werk omdat de talentbegeleiding gewoon te minimaal was. Het doel van RA*W was om zichzelf op te heffen want als alle bureaudirecteuren het belang van talentontwikkeling in zouden zien, zou RA*W niet meer nodig zijn. Toen ik 1 januari van dit jaar Strategy Partner werd bij Natwerk zat ik opeens in een andere rol en moest ik mijn grote bek wel waarmaken. Oftewel: Natwerk moest een talentprogramma krijgen. Wij hebben toen de andere bevriende bureaus benaderd die meteen enthousiast waren. Allemaal zagen ze het belang van een dergelijk programma en een spannende samenwerking. Samen hebben we het programma bedacht wat de beste talenten moest aantrekken en dat hun nog beter moest maken.

Wat ik overigens erg opvallend en tekenend voor educatie binnen de reclamesector vind, is dat veel reclamemensen het verschil niet kennen tussen een internship en een traineeship.

Uncommon is een traineeship zoals de meeste (corporate) bedrijven die ook hebben. Oftewel: Een betaalde baan samen met een opleidingstraject. Een grote investering voor de bureaus.

Wat hebben de organiserende bureaus met elkaar gemeen?
We hebben denk ik een nieuwe blik op de reclame industrie, met een gezonde scepsis voor de ‘oude wereld’ maken we reclame die vernieuwend is. Ik denk daarnaast dat de vier bureaus allemaal creatief (en niet account) geleid worden. Ik merkte in gesprekken met andere mogelijke partners dat maar weinig bureaus echt kunnen innoveren. Toestemming moet worden gevraagd aan het netwerk en elk dubbeltje moet worden omgedraaid. Maar er is ook een verschil dat ons aan elkaar bindt. Alle vier de bureaus hebben hun eigen specialiteit. Daarmee vullen ze elkaar aan. En daarom willen en kunnen we ook van elkaar leren. Ik geloof dan ook dat een jaar lang afwisselend werken bij alle bureaus ideaal is voor het talent van deze generatie (Y).

Hebben jullie taken of disciplines per bureau verdeeld?
In de organisatie van het programma heeft iedereen zijn natuurlijke rol. Wat er in de drie maanden bij een bureau gebeurd is aan het bureau zelf. We geloven in de kwaliteiten van elkaar dus je gaat sowieso overal iets anders en nuttigs leren. Daarnaast zal binnen het programma elke partner één masterclass over bepaalde onderwerpen geven aan alle kandidaten.

Wat missen jullie nu in huidig talent?
Echt creatief talent is schaars. Het lijkt wel of al het talent wordt opgeleid om dezelfde soort reclame te maken als dat er nu is.. Alsof het hoogste doel is om een TVC te maken. Maar we hebben juist ander soort ideeën nodig. Vandaar ook de naam. Uncommon.

Tot 30 november kunnen kandidaten zich aanmelden. Kan je het profiel beschrijven van een potentiële Uncommon?
Aanmelden (brief/film of wat dan ook…) kan t/m eind november. Hierna wordt de eerste schifting gemaakt en gevraagd om een case te maken die gepresenteerd moet worden aan alle partners. Naar wie we op zoek zijn? Allereerst moet je je best doen voor Uncommon.

We hebben in het persbericht gezegd dat we op zoek zijn naar Digital natives die merken begrijpen, verhalenvertellers die innovatie omarmen, strategen die creatief zijn en creatieven die met een start-up mentaliteit naar problemen kijken. Mensen die in hun aard al uncommon zijn. Als indicatie hebben we max 27 jaar en max 2 jaar werkervaring gezegd. En je moet een denker zijn. Creatief, strateeg, of een inhoudelijke producent/account. Maar dat is meer om een kader te geven. We laten ons graag verrassen. Als jij de juiste persoon bent en je valt niet binnen dit kader: Overtuig ons!

Kan je meer vertellen over de professionele begeleiding van de trainees?
In een jaar tijd werk je dus afwisselend bij vier bedrijven. Naast die on-the-job learning krijg je gedurende het hele jaar een trainingen die samengesteld zijn door coach Wicher Schols. Dit programma bestaat uit specialistische masterclasses van alle partners van de bureaus, maandelijkse intervisie met alle deelnemers o.l.v. Wicher met persoonlijk leiderschapstrainingen. Alles om het talent nog beter te maken.

Wordt de creatief ook na hun traineeship begeleid?
Talent wordt in principe voor 2 jaar aangenomen. Je solliciteert dan ook specifiek bij één van de bureaus. Bij het bureau waar je wordt aangenomen, start je voor de eerste drie maanden. Gevolgd door drie maanden bij de andere drie bureaus. Na dat jaar ga je verder met werken bij het bureau waar je bent aangenomen. Ik geloof overigens ook dat de bureaus zelf veel gaan leren van dit traject en dit toe kunnen passen in hun huidige personeelsbeleid.

Hoe gaat het trainneeship hem of haar een betere creatief maken?
Je leert het meest door dingen te doen. En door verschillende dingen te doen. Wij geloven dat afwisseling van omgeving stimuleert. Helemaal in het begin van je carrière. Dat, in combinatie met het professionele trainingstraject, maakt het programma optimaal. Het feit dat alle partners dit zelf zouden heel graag zouden doen zegt volgens mij wel genoeg..

Hoe kijken jullie tegen andere opleidingen aan zoals Dutch Digital Design?
Te gek! Hoogste tijd dat de reclame en creatieve sector meer aan educatie gaat doen. Het draait per slot van rekening om ideeën in de reclamewereld. Ideeën die bedacht worden door mensen. Dat is ‘the most valuable asset’ van je bureau. Daarom moeten bureaus hun personeel zo optimaal mogelijk laten functioneren. En dus investeren in educatie..

Ik kan me overigens ook voorstellen dat er de komende jaren graduates van de Dutch Digital Design ‘Academy’ komen werken bij Uncommon.

Wat kunnen trainees bij Natwerk verwachten?
Een onbedwingbare drang om dingen te maken. Bij Natwerk kun je altijd bergen energie verwachten. Natwerk staat bekend om zijn productontwikkeling en activerende campagnes. Producten voor klanten maar ook voor onszelf. En altijd campagnes waar veel over wordt gesproken.

Share and look smart:Tweet about this on TwitterShare on Facebook10Share on LinkedIn0Share on Google+0

Michael

Michael is mede-oprichter van Pop the Campaign en werkzaam als creative lead in Amsterdam. Twitter: @mkouwenhoven

You may also like...