Deze campagnes hebben een smartphone als controller

De smartphone als controller

De smartphone. Altijd binnen handbereik. In onze zak, tas of op tafel. De smartphone is een verlengstuk van onszelf en daarom een perfect campagnemiddel. Echter staat ons scherm continu roodgloeiend van de notificaties. Echt opvallen doe je met onderscheidende interactie.

Bijvoorbeeld door de smartphone realtime te verbinden met andere campagnemiddelen en ze aan te sturen. De technologie of eigenlijk het communicatieprotocol dat hier o.a. voor gebruikt wordt heet WebSocket. Een al wat oudere technologie waar nog steeds veel potentie ligt voor campagne-ideeën. De smartphone wordt zo een extra interface voor een website, controller van een fysieke installatie of onderdeel van een multiplayergame en maakt slim gebruik van de interface en sensoren van het device.

Zwaaien met je smartphone

Google experimenteert al drie jaar met deze technologie binnen haar ‘Chrome Experiments’. Onlangs werd het nieuwe Chrome Experiment ‘Lightsaber Escape’ bekroond met een Webby. Je connect mobiel met de browsergame en jouw smartphone wordt een lightsaber. Door met je telefoon te zwaaien versla je zo menig Stormtrooper. Een briljante case.

De bekende VR-bril HTC Vive stoomde je, in aanloop naar de lancering, klaar voor het spelen op de HTC Vive. De HTC Vive heeft controllers waarmee je rond kan zwaaien en om dat te oefenen kan je op de website met je smartphone als soortgelijke controller al zwaaiend allerlei games spelen.

Bij Kaliber zijn mijn collega’s Dennis en Misha afgestudeerd met hun project Tropo. Een experiment om te zien of en hoe een kind tussen de twee en acht jaar door middel van gestures spelenderwijs kan ontdekken en leren. De iPhone zit verstopt in het knuffelvliegtuig en zo vliegen kinderen door de troposfeer.

Gamen door te swipen

Gamen kan natuurlijk ook via de touch-interface van de smartphone. Een bekend Chrome Experiment is ‘Super Sync Sports’ waarbij je zelf of met vier vrienden met de smartphone als controller allerlei sportwedstrijden op het web speelt. De touch-interface wordt per sport op een andere en relevante manierals besturing gebruikt.

Een recentere case is die van de film ‘Kingsman’ waar je via touch, afgewisseld met filmfragmenten, allerlei games moet oplossen. Het lijkt veel op de uit 2013 bekroonde Tribal DDB campagne ‘Nitrocharge your game’ voor Adidas. Via het touchscreen moet je allemaal moeilijke bewegingen nadoen om de interactieve video te beïnvloeden en zo de wedstrijd door te komen. Hoe beter de input, hoe explosiever de actie.

Meerdere schermen tegelijkertijd

Het leukste van deze technologie is dat in een sessie meerdere devices met elkaar verbonden kunnen worden. Op deze manier kan je spelletjes met elkaar spelen, maar bijvoorbeeld ook alle schermen gebruiken om samen een nieuw speelveld of beeld te creëren. Bijvoorbeeld de racebaan van een racespel zoals in Google Racer. Onlangs heeft Tele2 dit ook ingezet in hun campagne met de Jeugd, of eigenlijk de Ouderen van Tegenwoordig. In deze ‘Multi Mobile Adventure’ moet men met alle deelnemende smartphones de levels in elkaar puzzelen zodat de oudjes er door heen kunnen.

Goodby Silverstein & Partners ontwikkelde in samenwerking met Doritos voor hip-hop duo Rae Sremmurd een videoclip die met meer schermen steeds toffer wordt. De videoclip brengt mensen samen en vervolgens wordt de ervaring veel rijker. Eigenlijk net als bij een echt concert.

Zelf de videoclip veranderen

Nu we het toch over videoclips hebben. Een ander te gek, maar al wel oud, experiment van Google is de interactieve videoclip ‘Just a Reflektor‘ van Arcade Fire. Via de webcam en de bewegingen van de smartphone beïnvloed je de look and feel van de interactieve video. Jouw telefoon wordt zo de “reflektor”.

Interacteren met installaties

Maar we kunnen onze smartphone ook connecten met de fysieke wereld. Zoals in de case ‘Play the bridge’ van Nieuw Zeelandse telco 2Degrees waar een brug reageert op de muziek die jij wilt horen. Op de mobiele site klik je een track aan en de brug die helemaal volhangt met LED-verlichting speelt synchroom mee.

Ik sluit mijn post af met een slimme campagne van het Budapest festival Orchestra. Hongarije heeft een rijke muzikale geschiedenis met beroemde orkesten. Alleen gaan jongeren niet meer naar een klassiek concert. Om de kracht van een orkest onder de aandacht te brengen kunnen voorbijgangers met hun telefoon een abri dirigeren.

Share and look smart:Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
1Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
0

Bas Gezelle

Creatief @ Kaliber. Toegewijd aan interactiviteit.

You may also like...