Code creëert jouw unieke campagne

Face of the city 
Wie had ooit gedacht dat niet jij, maar een wiskundige vergelijking je campagne-uitingen zou creëren. Algoritmes helpen een handje bij onze creativiteit. Data gaat er in en een algoritme spuwt een unieke video, visual of zelfs een compleet kunstwerk uit.

In Brazilië heeft Axe in de vorm van een aantal korte films een remake van Shakespeare’s Romeo and Juliet gemaakt, genaamd Romeo Reboot. In de trailer konden 6 van de 11 scenes gepersonaliseerd worden op basis van data uit het profiel van de kijker. Dit waren subtiele veranderingen zoals andere achtergrondmuziek, maar ook complete plottwists. Met behulp van de algoritmes konden zo 100.000 unieke trailers gecreëerd worden.

 

 

Een bekende awardwinnende case, waarin MediaMonks de productie deed, die van algoritmes gebruikt maakt is ‘The Universal Typeface’ van pennenproducent Bic. Als Bic dé universele pen is, is er dan ook een universeel handschrift? Via je telefoon of tablet kan je jouw unieke handschrift toevoegen. Elke keer als er een nieuwe letter wordt toegevoegd past een algoritme het universele lettertype aan. Op basis van diverse kenmerken die een bezoeker aan zijn handschrift toevoegt kan je zien hoe het universele handschrift van bepaalde landen, leeftijdsgroepen en zelfs beroepen eruit ziet. Al deze unieke fonts zijn ook te downloaden.

 

 

Om de nieuwe Carnival Capsule Collectie van Beneton te promoten heeft 180 Amsterdam met algoritmes de claim “A celebration of color” uitvergroot. De modellen uit de campagne van Beneton bestaan niet, maar hun gezichten zijn gegenereerd met data van een stad. Statische data wordt gecombineerd met de gezichten van ambassadeurs uit een stad. Op deze manier ontstaat: The face of Milan, London, Tokyo, Paris, Berlin and New York. Het gezicht is zo, net als de steden zelf, een etnische smeltkroes en sluit daardoor perfect aan bij de kleurrijke lijn van Beneton. The Face of the city is een ijzersterke case.

 

 

In een nieuwe campagne van Toyota wordt je toetsenbord een synthesizer en creëer je met algoritmes een unieke animatie. De lijnen in de animatie van Unique Flow staan voor het design en de rijstijl van de nieuwe Toyota C-HR concept car. De unieke GIF die je creëert is een mooi voorbeeld van generative art. Kunst die door geprogrammeerde code ontstaat.

 

Toyota Unique Flow
Veel generative art ontstaat door te tekenen met code via de programmeertaal Processing. Twee collega’s van mij hebben een side-project genaamd Reddo waarmee ze via Processing en jouw social media data een unieke visual creëren die staat voor jouw sociale identiteit. Binnenkort ook op t-shirts dus schrijf je in voor de beta. Dit is een goed voorbeeld hoe data een uniek verhaal vertelt. Met data rondom een merk en code kunnen we zo unieke maar vooral ook persoonlijke visuals creëren en gebruiken in campagnes.

 

Reddo
Maar het kan nog veel psychedelischer. Google en Facebook zijn beide bezig met artificial intelligence die personen en elementen in foto’s herkent. Met deze software heeft Google de Deep Dream Generator ontwikkeld die in de lijnen en patronen van een foto die je upload bijvoorbeeld een hond of een vogel herkent. Daar zoekt hij dan foto’s van en combineert deze met de originele foto wat resulteert in een hallucinerende foto. Google on acid. Er was onlangs zelfs een complete Deep Dream expositie.

 

Deep Dream
Misschien moet je jouw idee nog niet gelijk LSD geven, maar algoritmes kunnen jouw campagne wel uniek maken.

Share and look smart:Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
21Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
0

Bas Gezelle

Creatief @ Kaliber. Toegewijd aan interactiviteit.

You may also like...