Blowen, hoeren en klompen

BARTENPOL__HR-web

Op een druilerige donderdagochtend zaten we in de weinig inspirerende DDB kantine met de allernieuwste aanwinsten van BBDO New York. Wij voelden Bart Mol en Pol Hoenderboom, nu nog creatief directeuren bij DDB & Tribal Amsterdam, even aan de tand over hun toekomstige avontuur in The Big Apple.

De droom was er lang, maar de timing was licht verrassend. Mol en Hoenderboom zijn door de jaren heen uitgegroeid tot wellicht een van de meest succesvolle creatieve teams van Nederland. Ze grossierden in Leeuwen, Eurobest beeldjes en Spinawards. En met onlangs nog succesvol werk voor Centraal Beheer Achmea, Adidas en KLM leek het alsof het team voor lange tijd aan DDB & Tribal Amsterdam verbonden zou zijn. Toch koos het team een ander pad.

Hoenderboom: ”Bij DDB & Tribal Amsterdam hebben we door de jaren heen fantastisch werk mogen maken. En hebben het vak van creatief directeur mogen leren van anderen. En daar zijn we erg dankbaar voor. En toch droomden we altijd wel van een avontuur in het buitenland. En als het een andere stad zou worden, moest het New York zijn.”

En zo geschiedde. Nadat ze in contact waren gekomen met een recruiter hadden ze plots de keuze tussen tal van top bureaus. Mol: “Het ging eigenlijk sneller dan gedacht. Voordat we het wisten zaten we in Skype calls met creatief directeuren van de grote bureaus en spraken over blowen, hoeren en klompen. Werk kwam niet eens aan bod, onze portfolio hadden ze daarvoor al bekeken. Het ging gewoon om de klik, of je gewoon een biertje met ze zou kunnen drinken.”

De keuze voor BBDO was er eentje op chemie en verscheidenheid. Hoenderboom: “De gesprekken met alle bureaus waren super. Maar die van BBDO New York had iets extra’s. Daarnaast was het vooruitzicht goed; we worden voor een deel CD over de social content tak en gaan wereldwijd werken voor Bacardi. Die combinatie én de klik was de reden om er vol voor te gaan.”

Na het eerste gesprek ging alles in sneltrein vaart. Na het eerste gesprek volgde snel een tweede gesprek en lag er plots een aanbod. Mol: ”Ja, en dan denk je opeens: Ok, ben ik hier klaar voor? Natuurlijk wilden we het maar het ging zo snel. Dan ga je toch een beetje twijfelen. Het is, voor Pol nog meer dan voor mij, een grote verandering in je leven. Toch is dit een kans die we niet kunnen laten lopen.”

En de weg die Hoenderboom en Mol zijn ingeslagen bij DDB & Tribal Amsterdam heeft zijn vruchten afgeworpen. Daar bemoeiden zij zich niet met randzaken maar was volledige focus op werk. Hoenderboom: “Toen we door DDB & Tribal Amsterdam gevraagd werden als creatieve directie hebben we niet direct met vol enthousiasme “Ja” gezegd. Wij hoeven niet te bepalen of andere creatieven dingen zoals een Papadag kunnen opnemen. Laat de randzaken en managementzaken maar aan anderen en laat ons focussen op het oplossen van problemen voor klanten. Daar halen we ons plezier uit.”

En de opvolging staat te popelen. Jasper Diks en Ed van Bennekom volgen de twee op en daar zijn ze zichtbaar content mee. Mol: “We kennen Jasper en Ed al een tijdje en dit is voor hen weer een mooie kans. We hebben een paar biertjes met ze gedronken en ze vertelt wat ze te wachten staat. We denken dat dit perfecte plek voor hen is om mooi en zichtbaar werk maken.”

Op de vraag op welk werk van de afgelopen jaren het meest trots waren, blijft het even stil. Mol: “Zeker Philips Obsessed with Sound. Dat heeft zo’n beetje alles gewonnen toen. En we zijn ook zeker trots op KLM Happy to Help. Een half jaar voorbereiding en 1 week waarin alles (samenwerking met honderden mensen) precies goed moet vallen. Als laatste kiezen we voor een project van KLM. Daar zijn we al drie jaar mee bezig en het is nog niet af. Maar we hopen dat het alsnog wordt afgemaakt, want het is een uniek project.”

En daarmee trekken Hoenderboom en Mol de deur dicht. Stiekem gaan ze Amsterdam wel een beetje missen. Zomaar op de fiets stappen en de stad in gaan, dat zal er in New York niet in zitten, maar gelukkig krijgen ze snel bezoek. Hoenderboom: “Geloof het of niet maar in de eerste maand krijgen we al een man of 6 op bezoek. Van buurjongen tot Sandra (CO-CEO DDB & Tribal Amsterdam), het wordt daar best gezellig.”

We danken Bart en Pol voor het interview en wensen hen veel succes bij hun avontuur bij BBDO New York.

Share and look smart:Tweet about this on TwitterShare on Facebook132Share on LinkedIn0Share on Google+0

Michael

Michael is mede-oprichter van Pop the Campaign en werkzaam als creative lead in Amsterdam. Twitter: @mkouwenhoven

You may also like...