ADCN Illuminating Talks

Gister trapte het nieuwe ADCN af met de Illuminating Talks. Keynotes van verschillende interessante sprekers over creativiteit. POP was erbij en Jorrit en Michael deden verslag.

De sessies werden afgetrapt door Lode en Dinesh waarna het publiek de keuze had over twee zalen. In elke zaal kregen in totaal vier sessies met verschillende invalshoeken voor de kiezen. Verfrissend om te zien dat geen enkele spreker door het ijs zakte. Het waren stuk voor stuk interessante en zelfs interactieve keynotes die de randen van creativiteit blootlegde.

Creativity is an attitude
Paul Spies (samen met Wesley Ter Haar en David Snellenberg)

Paul Spies is directeur van het Amsterdam Museum en legde in zijn verhaal een mooie paralel met vroeger. Amsterdam is altijd een stad geweest vol ondernemers, maar niet alleen van harde werkers maar ook inventiviteit (creatief). Zo werden de eerste aandelen binnen de havenstad aangeboden om het risico van schepen te delen. Hij zoomde verder in op het DNA van Amsterdam wat uit een aantal peilers bestond (spirit of enterprise, creativity, freedom of thought en citizinship).

De belichaming van dit DNA vond hij het best naar voren komen bij Johan Cruijff . Creatief, ondernemend en iemand die iets teruggeeft aan de plek waar hij vandaag komt. Spies baarde wel zijn zorgen over de creativiteit van Amsterdam. De huizenmarkt voor getalenteerd is in Amsterdam zodanig hoog dat talent zich elders vestigt. Zo loopt Berlijn al een tijdje voor in dat opzicht.

Advertising avant la lettre
Pieter Roelofs (Rijksmuseum) & Michael Huyser (Het Rembrandthuis)

Ook Roelofs keek terug in de tijd. De curator 17e eeuwse kunst van het Rijksmuseum vertelde met een groot aantal voorbeelden uit het Rijksmuseum hoe de Amsterdamse kunstwereld zich ontpopte en opbloeide tijdens de gouden eeuw. Schilders gingen zich specialiseren in stillevens, portretten of winterlandschappen of zo een meester in hun gebied te worden. Een mooie paralel met de opkomst van de groeiende groep kleine reclame specialisten in de hoofdstad. 

Huyser hield het iets dichter bij huis en liet zien hoe musea de nieuwe generatie aan kunnen blijven spreken door een emotionele band aan te gaan en vanuit de merkbeleving van het museum te denken. Aan de hand van het werk, en de destijds daarvoor betaalde bedragen, van Rembrandt liet hij zien dat het voor moderne (reclame)kunstenaars hzeker geen schande is om je ambacht uit te oefenen voor een goede boterham. Het meeste van Rembrandts werk was immers ook op commissie.

Bravery
Mark van Interson en Alvaro Sotomayor

Mark van Iterson is Global Head of Design & Concept bij Heineken en had een zeer interessante presentatie. Hij begon zijn verhaal met het generieke van bier. Bier smaakt namelijk heel snel hetzelfde en dat is de reden waarom ze merken opbouwen. Smaak is daarmee slechts een aspect in de afweging. De koper koopt veel meer dan alleen een vloeistof, ze kopen o.a. design en innovatie en dat merk maakt het product uniek.

Daarna introduceerde hij een model wat intern gehanteerd wordt bij Heineken. The Creative Ladder helpt jonge brandmanagers om het gepresenteerde werk van bureaus goed in te schalen. Door 10 gradaties te definiëren (van heel slecht tot Legendary) kunnen brandmanagers makkelijker meepraten met creatieven en hebben ze direct een richtlijn voor al hun campagnes.

Alvaro Sotomayor van Wieden Kennedy Amsterdam nam daarna het stokje over. Een zeer inspirerende man met een mooi verhaal over het omarmen van chaos. Een mooie anekdote van hem was dat hij zich voordeed als blinde man en zich begaf in een museum. Aan vreemden vroeg hij toen waar ze naar keken. Vol schaamte en angst kwam hij erachter dat iedereen een unieke kijk op zaken heeft.

Hij haakte nog even in op het model van Heineken waaronder hij (samen met W+K) ook onder werkt.Hij gaf aan dat 60% van een concept voorspelbaar is, maar 40% is onbekend. Daar geeft hij bij klanten geen enkele garantie op. Het is nieuw en onbekend terrein waar ze naar op zoek gaan.

A list of 10 – Turn moments into memories
Patick Roubroeks en Jochem Leegstra

Roubroeks (Xsaga) en Leegstra (…,staat) gingen in sneltreinvaart door hun met fantastisch werk en anekdotes gevulde presentatie heen. Dat moest ook wel, want bij elke van hun 10 geboden om blijvende herinneringen te creëren was er genoeg te vertellen. Verhalen over Sheiks in Dubai en last-minute stress om een optreden van Bono passeerden de revue.

De tips? Dare to dream, als het idee goed genoeg is komt het geld vanzelf. Turn the product into art, probeer geen sausje over het product te smeren maar zoek de mooiste eigenschap en vergroot dat uit. Think BIG, hoe een briefing voor de start van het feestseizoen uitgroeide tot een event in 5 steden tegelijk en 600.000 lampjes op de Bijenkorf zette. Think small, door het klein en intiem te houden werd het event rondom de oevreprijs van Anton Corbijn groots. Start a conversation, geef het publiek iets om over te praten. Letterlijk. Turn the audience into fans, want zonder fans kan je geen verhaal vertellen. Make a statement. Be the perfect stranger, hoe Hollandse Bols Jenever op de top-shelf in Toky kwam & Trust Wow.

Design as an initiator
Robert Nakata en Richard van der Laken
In deze keynote was vooral Richard van der Laken aan het woord. De oprichter van ‘De Designpolitie’ en initiatiefnemer van WhatDesignCanDo had een interessant verhaal over de kracht van design. Hij haakte onder andere in op gorilla, een visuele column (vroeger) in het Parool, waarin hij altijd politieke kwesties aankaartte.

Boost your creativity with yoga.
Maarten van Huijstee en Katiza Satya

Als er aan het begin van de sessie door Maarten van Huijstee bekend gemaakt wordt dat er ook daadwerkelijk gemediteerd zal worden, schuift de zaal ietwat onrustig op z’n stoel. Duidelijk niet gewend om stil te zitten. Maar voor het zover is komt er een lesje biologie en psychologie 101. Bijvoorbeeld hoe het komt dat de beste ideeën op het einde van je vakantie komen, wanneer je het minste stress en de meeste ruimte in je hoofd hebt. Met yoga en meditatie leert van Huijstee de kern van een gedachte of idee te herkennen, waarna je er bijna al onbevooroordeeld buitenstander naar kan kijken.

Katiza Satya liet de zaal het zelf ondervinden. Onder begeleiding van haar rustige stem sloten de aanwezigen de ogen, ging men rechtop zitten en zochten de voeten contact met de aarde. Na een minuut of tien waarbij alleen gedacht mocht worden aan de ademhaling klonk de gong als toepasselijke afsluiter. Verfrist en met een leeg hoofd maakte men zich op voor de laatste sessies.

Empathy for creativity
Reinier Steures i.s.m. School of Life

Vooraf wellicht niet de meest intrigerende sessie maar wel de verrassing van de dag. De sessie was interactief en had een sterke koppeling met yoga en bewustwording. Zo werd de ademhaling gemeten, moest je een minuut lang in de ogen staren van vreemden en kreeg je de opdracht de hobby beleving van een ander te verbeteren door middel van design. Ontzettend verfrissende sessie waar het publiek vol enthousiasme op reageerde.

Give patience a chance.
Lode Schaeffer, Eva Rutz en Hans Breeveldt
Wat als je nieuwe, spannende, creatieve of moeilijke idee niet in de eerste ronde verkocht wordt? Of de tweede? Dan is er iets speciaals aan de hand. Zo begint Schaeffer aan de laatste sessie van de dag. Om op dat moment is er moed nodig. Zowel van de klant als het bureau. Hij vraagt de industrie om na een mislukte eerste uitvoering van een geniaal idee het lef en geduld om te brengen zodat in de tweede ronde wel baanbrekend werk gemaakt kan worden.

Ook Hans Breeveldt, boswachter bij de Oostvaarder plassen, roept op om moed en geduld te hebben. In zijn kaki cargo broek leek hij net uit het prachtige reservaat gestapt te zijn dat op de beamer zijn verhaal versterkte. Geduld was nodig tijdens de 600 uur filmen dat het filmen van de nieuwe wildernis duurde. Moed wanneer er gekozen moet worden voor het behouden van een lange termijn visie, in plaats van snel ingrijpen in een straffe winter.

De rode draad werd overgenomen door Eva Ruiz, inmiddels al 10 jaar bij werkzaam bij Vodafone. Ze zou wel wat meer geduld willen zien bij bureaus. She’s in it for the long run. Ze verteld hoe het komt dat ze niet elke campagne er voor kan kiezen om weer met een nieuw, verfrissend of gewaagd idee verder te gaan. De cijfers moeten immers wel op orde zijn, voordat ze intern op de bres kan springen. Daarbij wil ze gewoon samen met het bureau op de lange termijn werken aan een great brand. Geen schizofreen die elk kwartaal van stem verwisseld. Ze vraagt de zaal na te denken wat er aan klantzijde gebeurt. Understanding why things ware happening inside a companay is key to a succesfull relation.

Uiteindelijk waren de Illuminating Talks zeer geslaagd. Elke keynote had aanknopingspunten en verraste van tijd tot tijd. Vooral bij de sprekers waarvan je het niet had verwacht. De ADCN is een nieuwe weg ingeslagen en heeft dat gedaan met verve. Wellicht worden de Illuminating Talks volgend jaar wel uitgebreid, wat ons betreft een goed idee.

Share and look smart:Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
0

Michael

Michael is mede-oprichter van Pop the Campaign en werkzaam als creative lead in Amsterdam. Twitter: @mkouwenhoven

You may also like...