Reclamebureaus gebruiken social media te weinig voor acquisitie

Adweek heeft een onderzoek gepubliceerd over het gebruik van social media onder reclamebureaus. Hieruit werd duidelijk dat bureaus social media relatief weinig inzetten voor acquisitie voor nieuwe klanten en stoeien met het bereiken van de juiste leads.

Social media was voor veel reclamebureaus een nieuw speelveld. Bureaus worstelden de afgelopen jaren met social media, maar lijken tegenwoordig de juiste kansen te benutten. Met behapbare tools en doorbrekende trends is de inzet van social media makkelijker en wordt het steeds vaker geïntegreerd binnen campagnes met goede resultaten tot gevolg. Toch zetten bureaus social media niet in om er zelf van te profiteren. Van de ondervraagden bureaus onderneemt maar 8% actie in sociale netwerken om nieuwe businessleads te genereren. 54 van de 123 bureaus doet zelden of helemaal niets met social media terwijl social media juist een uitgelezen manier kan zijn om binnen een organisatie te geraken. Van de bureaus die wel gebruik maken van social media is LinkedIn het favoriete netwerk. 51% van de ondervraagden bureaus heeft Linkedin wel eens gebruikt voor het ontdekken van nieuwe leads.

Als reclamebureaus starten met social media om leads te genereren, moeten ze rekening houden met drie randvoorwaarden:

  1. Stick with it. (Doe het goed of doe het niet)
  2. Don’t let it consume you. (Het is een vorm van acquisitie, niet dé manier)
  3. Activate it. (Laat het niet zitten en activeer het op meerdere niveau’s)

Bureaus moeten daarom een contentstrategie ontwikkelen om te bewijzen dat zij de kennis en creativiteit in huis hebben. Daarnaast moet de content de juiste potentiële klanten bereiken en de waarde van de content uiteindelijk zorgen voor conversie, hoe moeilijk dat soms ook is.

Daarmee blijft één van de oudste manieren voor bureaus om business te verwerven toch de pitch. Ondanks veel commentaar op deze manier van selecteren, blijft het een geaccepteerd mechanisme onder grote bedrijven om de juist communicatiepartner te vinden.

Het onderzoek wijst verder uit dat bureaus het juist moeilijker vinden om de juiste mensen te bereiken. Marketingmanagers zijn drukker bezet, vaker overwerkt en staan niet altijd open voor gesprekken. Niet verwonderlijk, de wereld gaat snel en met de komst van social media is de werkdruk alleen maar toegenomen. Het hele onderzoek is hier te downloaden.

Wat zijn volgens jullie reclamebureaus die social media serieus nemen mbt aquisitie en een interessante contentstrategie erop nalaten?

Share and look smart:Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Share on LinkedIn0Share on Google+0

Michael

Michael is mede-oprichter van Pop the Campaign en werkzaam als creative lead in Amsterdam. Twitter: @mkouwenhoven

You may also like...